کویل چیست؟
اگر وایر یا همان کابل متصلشده به شمع اتومبیل را از جای خود خارج و به بدنه موتور نزدیک کنید، در صورت روشنبودن پیشرانه، قوس الکتریکی آبیرنگ ایجادشده بین سر وایر و بخشهای فلزی موتور را مشاهده خواهید کرد.
این قوس الکتریکی، دارای ولتاژ چندین هزار واحد (بین هفت هزار تا ۲۵ هزار ولت ) است تا بتواند انرژی لازم جهت ایجاد جرقه درون محفظه سیلندر را فراهم کند
———
اساس کار کویل خودرو
کویل درواقع یک ترانسفورماتور افزاینده برق است که از سه بخش اصلی سیمپیچ اولیه، سیمپیچ ثانویه و هسته فلزی تشکیل میشود. جنس سیمپیچها معمولا از نوع مسی است و هسته نیز از آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت مانند آلیاژ پلاتین ساخته میشود.
جریان متغیر ورودی به سیمپیچ اولیه با تعداد دورهای پایین، موجب ایجاد شار مغناطیسی در هسته فلزی میشود. شار مغناطیسی از طریق هسته به سوی اطراف سیمپیچ ثانویه حرکت میکند و بر اساس قانون القای فارادی، جریان القایی درون سیمپیچ ثانویه تولید میشود. سیمپیچ ثانویه دارای تعداد دور سیم چندهزار برابر است و جریانی با ولتاژ بسیار بالا ایجاد میکند. بدین ترتیب، انرژی الکتریسیته موردنیاز جهت ایجاد جرقه در سر شمعهای درون محفظه سیلندر تامین میشود و مرحله انفجار در موتور بهراحتی انجام خواهد شد.
——
انواع کویل خودرو
کویل های وایردار
این نوع کویل ها به دو دسته معمولی و دوبل دستهبندی میشوند:
1. معمولی
کویل خودرو معمولی حالتی استوانهای شکل دارد و در کنار یک دلکو (توزیعکننده برق بین سیلندرها) به کار میرود. معمولا در خودروهای کاربراتوری یا سیستمهای انژکتوری مجهز به دلکو، از این نوع کویلها استفاده میشود.
2. دوبل
خودروهای انژکتوری نسبتا جدیدتر نظیر انواع پژو و پراید موجود در بازار کشور، از این نوع کوئلها بهره میبرند. در کویل دوبل، جرقهزنی به صورت دو به دو بین سیلندرهای یک و چهار و ۲ و ۳ انجام میشود.
فاقد وایر
همانطور که از نام این نوع کوئل پیداست، وایر بهعنوان واسطه انتقالدهنده برق کوئل به شمعها حذف شده است تا میزان هدررفت انرژی به حداقل برسد. انواع کویل بدون وایر شامل موارد ذیل است:
کتابی
این نوع کویل، از لحاظ ساختار شبیه به کویل های دوبل است و حالتی پهن دارد؛ اما وایر در آن حذف شده است.
قلمی
کویل های قلمی، فرمی مشابه استوانههای نسبتا باریک و بلند دارند و به صورت جداگانه روی هر شمع در قسمت فوقانی سرسیلندر بسته میشوند. کوئل های قلمی، ارتباط مستقیمی با شمع خودرو دارند و کویل خودروهایی همچون ال ۹۰ و ساندرو از این مدل است.
——-
علائم خرابی کویل
اگر کویل خودرو به طور کامل از کار بیفتد، مسلما دیگر جریان برق به سر شمعها نخواهد رسید و درنتیجه، موتور روشن نمیشود؛ اما در صورتی که اصطلاحا کوئل نیمسوز شود یا یکی دو مورد از کویل های قلمی ایراد پیدا کنند، موتور خودرو اصطلاحا سه یا ناقص عمل میکند، ریپ میزند و قدرت موتور بسیار کاهش مییابد.
بداستارتخوردن و روشننشدن راحت موتور، افزایش مصرف سوخت، کاهش توان موتور، عدم کشش در سربالایی، روشنشدن چراغ چک، نبود جرقه در سر وایر و… از جمله دیگر علائم خرابی کویل خودرو به شمار میروند.
——–