یکی از اولین چیزهای که میتواند اعصاب یک راننده را در حال رانندگی به هم بریزد، از کار افتادن خودرو و بعد از آن، پنچر شدن تایرهاست. در حالی که هر دوی این عاملها باعث میشوند که نتوانید ادامه مسیر را بروید، ولی در مورد عامل دوم، باید گفت که نمیتوان جلوی رخدادن آن را گرفت. با این حال، انقلابی در زمینه تایرها میتواند شکل بگیرید و برای همیشه ممکن است از «پنجر شدن» خلاص شویم.
خودروساز کرهای، هانکوک هرگز تا این اندازه به چنین چیزی نزدیک نبوده است. هانکوک آیفلکس آخرین تایر غیر پنوماتیک (NPT) از این کمپانی است که میتواند به خوبی در مرحله تولید انبوه قرار گیرد. کانسپت تایرهای بدون باد، اکنون در نمونه اولیه پنجم خود قرار دارد و در این نمونه، از یک متریال واحد استفاده میکند که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد، به راحتی بازیافت میشود و خواص سمّی کمتری دارد. کمپانی همچنین در این زمینه اضافه میکند که با توجه به راحتتر بودن فرآیند بازیافت آیفلکس، ساخت این تایرهای بدون باد، از نظر مصرف انرژی بهینه است و همینطور تکنیکهای جدید ساخت تایر، باعث شده تا این فرآیند از ۸ مرحله به ۴ مرحله کاهش پیدا کند. در نتیجه، آلودگی کلی کربنی کمپانی کاهش مییابد.
تایرهای آیفلکس آزمایشهای گستردهای را در جاده برای ارزیابی دوام، سختی، پایداری، سرعت و حتی عملکرد در سرعتهای بالا گذراندهاند. مطابق گفته هانکوک، تستهای سرعت در یک خودروی الکتریکی مجهز به تایرهای آیفلکس انجام شده؛ جایی که تایرها به خوبی امتحان خود را در سرعتهای تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت پس دادهاند.
البته تایرهای بدونباد چیز جدیدی در دنیای سازندگان تایرها نیستند. به عنوان مثال، میشلن اولین بار از تایرهای NPT خودش در سال ۲۰۰۵ رونمایی کرد؛ تایرهای با ظاهری وحشتناک به نام «توویل». همچنین بریجستون، نسل دوم تایرهای بدونباد خود را در نمایش توکیو موتور سال ۲۰۱۳ با عنوان ساده «تایر کانسپت بدون باد» به نمایش گذاشت. البته اینکه کدامیک برای اولین بار به عنوان یک تایر به دنیای واقعی راه مییابد، چیزی که باید منتظر ماند تا به جواب رسید.
منبع:
پدال