بی ام و سری 5 خودرویی خانوادگی و سایز بزرگ است که توسط خودرو ساز آلمانی ، BMW ، از سال 1972 تولید می شود. سری 5 در حال حاضر پرفروش ترین مدل در این کمپانی می باشد که در حال حاضر نسل هفتم آن روی خط تولید کمپانی بی ام و ساخته می شود و به فروش می رسد . این خودرو در ابتدا تنها در کلاس بدنه ی سدان عرضه می شد. اما سال 1992 بی ام و مدل استیشن را نیز برای این خودرو در لیست سفارش قرار داد.
بی ام و سری 5 – BMW 5 Series
نسل اول ( 1972 تا 1981 )
کد اتاق :E12
موجود در اتاق های : سدان
نسل اول سری پنج توسط پائول براکیو و پیترو فریوا بر پایه مدل 1970 BMW Garmisch 2002ti طراحی شد.
این نسل از سال 1972 تا سال 1981 روی خط تولید بود اما تولید آن تا 1984 در آفریقای جنوبی ادامه داشت.
دلیل آن که بی ام و عدد “5” را برای این خودروی خود انتخاب کرد آن بود که این خودرو “پنجمین” کلاس بدنه بود که بی ام و شروع به ساختن خودرو در آن کرده بود. E12 به عنوان خودرویی جایگزین برای مدل “New Class” که یک سدان سایز متوسط لوکس حساب می شد ساخته شد. این محصول بی ام و از Bmw E3 کوچکتر ولی از مدل کوپه ی 2002 بزرگتر بود. E12 تنها در کلاس سدان ساخته شد و گیربکس دنده ای بر روی آن قرار گرفت. مدل اتوماتیک E12 منحصر به بازار های آمریکا و ژاپن می شد. قدرتمند ترین E12 مدل M535i بود که اگر به زبان امروز بی ام و بخواهیم بر روی آن نامگذاری انجام دهیم، به آن M5 می گوییم.
نسل دوم ( 1981 تا 1988 )
کد اتاق :E28
موجود در اتاق های : سدان
نسل دوم سری 5 که با تغییراتی در چراغ ها، سپرها، خطوط بدنه و … نسبت به نسل قبل معرفی شده بود در سال 1981 به بازار عرضه شد. از لحاظ فنی نیز در این نسل امکان سفارش پیشرانه ی 6 سیلندر دیزلی هم به صورت توربوشارژ و هم تنفس طبیعی وجود داشت.
مدل M5 این نسل برای اولین بار در سال 1984 در لیست سفارش سری 5 موجود شد.
بی ام و M5 را با موتور شش سیلندر S38 ارائه کرد. زمانی که E28 M5 در اروپا عرضه شد، نام سریع ترین سدان جهان را از آن خود کرد.
نسل سوم ( 1988 تا 1996 )
کد اتاق :E34
موجود در اتاق های : سدان / اسستیشن
بی ام و نسل سوم سری 5 را به گونه ای طراحی کرد که در کنار تغییرات در همه ی قسمت ها و جزییات، باز هم خودروی جدید اصالت مدل های قبلی را داشته باشد. یعنی اگر فردی این خودرو را برای اولین بار و بدون آرم برند بی ام و بر روی آن می دید، با نگاه اول متوجه یک سری 5 در مقابل خود می شد. سری 5 نسل سوم در زمان حضورش به عنوان مرسوم ترین خودروی لوکس در بازار به شمار می رفت و در سال 1991 به پرفروش ترین خودروی بی ام و تبدیل شد. از همان سال بی ام و تصمیم بر تولید مدل استیشن نیز برای این اتاق گرفت.
این نسل سری 5 به سبب وجود کیسه هوا و ترمز 4 چرخ دیسکی ضد قفل، از لحاظ ایمنی در درجه ی بالایی قرار داشت. همچنین مدل های فول آپشن به سیستم هایی نظیر سیستم کنترل اتوماتیک پایداری و سیستم کنترل کشش مجهز می شدند.
از امکانات فنی جدید در این مدل می توان به امکان سفارش موتور 8 سیلندر V شکل و سیستم 4 چرخ متحرک اشاره کرد. مدل M5 E34 از یک نسخه به روز شده از موتور S38 بهره می برد.
نسل چهارم ( 1996 تا 2003 )
کد اتاق :E39
موجود در اتاق های : سدان / اسستیشن
نسل چهارم به جز طراحی ظاهری از لحاظ ایمنی نیز پیشرفت چشمگیری داشت؛ ایربگ عقب پرده ای از امکانات ایمنی نوظهور آن اتاق بود.
برای مدل 528i و 540i پکیج اسپورت شامل تریم مشکی رنگ داخل خودرو ، تعلیق خشک تر و رینگ های 17 اینچی در نظر گرفته شده بود. در سال 1998 موتور 8 سیلندر 540i با کد M62B44 کنار رفت و موتورM62TUB44 جایگرین آن شد که 20 نیوتن گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه ی قبلی داشت . مدل M5 از یک پیشرانه 8 سیلندری V شکل با کد S62 ، قدرت 400 اسب بخار تولید می کرد که در طراحی تعلیق نیز با بقیه مدل ها متفاوت بود و سواری خشک تری داشت . از دیگر تغییرات M5 می توان به رینگ های 18 اینچی، جعبه دنده 6 سرعته دستی و تریم داخلی لوکس اشاره کرد.
سال 1999 بی ام و شروع به تولید مدل استیشن کرد؛ در کنار آن، چراغ های زنون و برف پاککن خودکار را به صورت یک آپشن پایه برای 540i E39 در نظر گرفت؛ امکان سفارش پکیج Sport M که شامل سپرها، فرمان و تریم داخلی M5 بود نیز به صورت مستقل از پیشرانه ی قوی تر بر روی مدل 528i اضافه شد. از سال 1999 همه ی مدل ها به صورت پایه مجهز به چراغ روز و مه شکن شدند.
E39 هایی که از ماه سپتامبر سال 2000 تولید شدند شامل تغییراتی در بخش چراغ های عقب و جلو بودند که به “Angel Eyes” یا چشمان فرشته معروف بود. همچنین زه های اطراف در که مشکی رنک بودند به رنگ بدنه در آمدند، چراغ های مه شکن دایره ای شکل شدند و تغییرات زیادی در بخش الکترونیکی شکل گرفت .
نسل پنجم ( 2004 تا 2010 )
کد اتاق : E61 (استیشن) /E60 (سدان)
موجود در اتاق های : سدان / استیشن
نسل پنجم سری 5 با طراحی کاملا جدید و متفاوت با گذشته عرضه شد، شاسی E60 دارای طول و پهنای بیشتر نسبت به قبل بود.
طراحی جدید و خیره کننده ی این نسل در زمان خود در کنار امکانات رفاهی جدید و سواری و راید مناسب باعث شد این نسل به پرفروش ترین سری 5 تاریخ تبدیل شود. تکنولوژی این نسل یک سروگردن از نسل های گذشته بالاتر بوده و کنترل بسیاری از قسمت های خودرو به دست سیستم جدید iDrive سپرده شده بود. امکان سفارش سیستم چهارچرخ متحرک با پسوند Xl برای این نسل وجود داشت و همچنین برای اولین بار پیشرانه ی بنزینی توربو شارژ روی مدل 535i قرار گرفت.
در سال 2006 بر روی موتور های اتاق 525i و 530i بازنگری انجام شد و هر دو بهبود یافتند؛ در سال 2007 نیز E60 با یک فیس لیفت جزیی مواجه شد که بیشتر تغییرات آن در نمای جلو و عقب انجام شده بود.
مدل E60 M5 با موتور S85 که یک پیشرانه ی 10 سیلندر V شکل بود به بازار غرضه شد.
نسل ششم ( 2010 تا 2016 )
موجود در اتاق های : سدان / اسستیشن / جی تی کد اتاق :F10 (سدان) / F11 (استیشن) / F07 (جی تی)
نسل ششم سری 5 که خودروی پرطرفداری در ایران نیز به شمار می رود، دارای تغییرات فراوانی در سیستم تعلیق نسبت به نسل های گذشته می باشد. پلت فرم این نسل بر اساس سری 7 بی ام و ساخته شده است.
در طراحی داخلی بازنگری صورت گرفته شده و ارگونومی کابین بهبود یافته است.
در مدل M5 این نسل از موتور S63 هشت سیلندر V شکل استفاده شده است. این اتاق در مدل لانگ ویل بیس نیز تولید شد که طول بین 2 محور آن بیشتر از مدل معمولی است.
نسل هفتم ( 2016 تا کنون )
کد اتاق : G30 (سدان) G31 / (استیشن)
نسل جدید سری 5 با طراحی بازنگری شده ی شاسی، 100 کیلوگرم سبک تر از نسل قبل خود است. امکاناتی نظیر مانیتور 10.25 اینچی با رزولوشن بسیار بالا، سیستم Head-Up-Display با تکنولوژی جدید و چراغ های جلو با تکنولوژی High Beam که توانایی روشن کردن تا 500 متر را دارد به این نسل اضافه شده است. بر خلاف نسل گذشته، این نسل اتاقی تحت عنوان GT ندارد و اتاق GT در لیست مدل های سری 6 قرار گرفته شده است.