تعمیرات خودرو

داغ کردن ماشین: علت‌ها و راه‌های جلوگیری از آن + راهنمای کامل

یکی از مشکلات رایج که بسیاری از رانندگان با آن روبرو می‌شوند، داغ کردن موتور خودرو است. این مشکل می‌تواند نه تنها باعث توقف غیرمنتظره ماشین شود بلکه در صورت نادیده گرفتن آن، منجر به آسیب‌های جدی به موتور خودرو نیز گردد. در این مقاله به بررسی دلایل اصلی داغ کردن ماشین و راه‌های موثر برای جلوگیری از آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، ادامه این مقاله برای شما ضروری است.

داغ شدن موتور ماشین

با اینکه صنعت خودروسازی شاهد پیشرفت‌های عظیمی بوده و از بالاترین تکنولوژی‌ها در ساخت پیشرانه‌ها استفاده می‌شود هنوز هم مشکل گرم شدن موتور ماشین از نکات پر جستجوی افرادی که دارای خودروی درون‌سوز هستند می‌باشد.

از آنجایی که صد در صد انرژی تولید شده پیشرانه نمی‌تواند تبدیل به انرژی مکانیکی شود و بخشی از آن به صورت گرما از موتور خارج می‌شود و همین گرما ممکن است باعث داغ کردن موتور ماشین شود.

داغ کردن موتور به معنای افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو است که معمولاً ناشی از مشکلاتی در سیستم خنک‌کننده است. این افزایش دما اگر به موقع شناسایی و رفع نشود، می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به قطعات موتوری شود و هزینه‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

قطعات خودرو

همه پیشرانه‌های موجود در دنیا از جمله پیشرانه خودرو محدودیت هایی دارند و اگر از حد خود بگذرند دچار اختلال سیستمی می‌شوند. پیشرانه ماشین نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است داغ شود.

البته داغ شدن موتور ماشین با دلیل ذکر شده و عمل اشتعال و احتراق امری طبیعی است. مسئله زمانی جدی خواهد شد که حد نرمال آمپر ماشین افزایش پیدا کند و دمای موتور ماشین بالا برود.

بنابراین باید راه‌های جلوگیری از داغ کردن موتور را شناخت و دانست چطور میتوان با کنترل دمای موتور در ترافیک و یا دیگر شرایط از جوش آوردن موتور پیشگیری کرد.

تاثیر شرایط آب و هوایی بر داغ شدن موتور

۱. رانندگی در هوای گرم

در فصول گرم سال و به خصوص در مناطق گرمسیر، موتور خودرو بیشتر مستعد داغ شدن است. در این شرایط باید به طور مداوم سیستم خنک‌کننده و سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید و از استفاده از کولر خودرو به صورت مداوم خودداری کنید.

۲. رانندگی در مناطق کوهستانی

در مسیرهای کوهستانی و سربالایی‌ها، فشار بیشتری به موتور وارد می‌شود و احتمال داغ شدن آن افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از رانندگی با سرعت بالا در این مسیرها پرهیز کنید و از دنده‌های مناسب برای کنترل سرعت و فشار به موتور استفاده کنید.

قطعات یدکی خودرو

11 علت داغ کردن موتور ماشین

داغ کردن پراید و سایر خودروها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

خرابی ترموستات

ترموستات یک قطعه حیاتی در سیستم خنک‌کننده است که وظیفه دارد جریان مایع خنک‌کننده را بر اساس دمای موتور تنظیم کند. در صورتی که ترموستات گیر کرده یا خراب شود، جریان مایع خنک‌کننده به درستی برقرار نمی‌شود و در نتیجه دمای موتور افزایش می‌یابد. این مشکل به خصوص در هوای سرد یا پس از تعویض ترموستات می‌تواند رخ دهد.

یک ترموستات معیوب می‌تواند برای همیشه بسته بماند و مانع از رسیدن آب رادیاتور به اطراف موتور شود. در اکثر اوقات ترموستات معیوب علت داغ شدن موتور 206 است.

راهکارها:

  • تعویض ترموستات خراب با یک قطعه جدید و اصلی.
  • بررسی دقیق توسط مکانیک برای اطمینان از عدم انسداد در سیستم.

قیمت انواع ترموستات خودرو

نشانه‌های خرابی

  • تغییرات دمایی پیشرانه و جوش آوردن موتور
  • افزایش مصرف روغن موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • خرابی بخاری

دلایل خرابی

ترموستات عمر بالایی دارد اما جنس بی‌کیفیت، پایان عمر مفید و فشار بیش از حد به آن می‌تواند موجب خرابی این قطعه شود.

داغ کردن موتور خودرو

خرابی فن رادیاتور

فن رادیاتور یکی از اجزای مهم در سیستم خنک‌کننده خودرو است  و معمولاً در نزدیکی رادیاتور نصب می‌شود؛ که خرابی آن می‌تواند علت داغ شدن ماشین در سر بالایی باشد. وظیفه این قطعه انتقال هوا به داخل رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور است. امروزه در برخی خودروها فن‌ها به‌وسیله قطعاتی الکترونیکی کنترل می‌شوند و تا رسیدن آب رادیاتور به دمایی معین به کار خود ادامه می‌دهند.

عملکرد فن رادیاتور به میزان جریان هوای تولید شده توسط آن و سرعت آن بستگی دارد. در حین حرکت خودرو، فن رادیاتور معمولاً به صورت خودکار فعال می‌شود و سرعت آن بر اساس دمای موتور تنظیم می‌شود. در صورت افزایش دما، فن سرعت خود را افزایش داده و در صورت کاهش دما، سرعت فن کاهش می‌یابد.

اگر این قطعه الکترونیکی آسیب ببیند یا پره‌های فن دچار شکستگی شوند جریان هوا به‌درستی وارد رادیاتور نمی‌شود و در نتیجه دمای مایع خنک‌کننده به میزان کافی کاهش نمی‌یابد و موجب گرم شدن موتور ماشین می‌شود. به همین دلیل بهتر است با نشانه‌های خرابی این قطعه ساده آشنا شوید.

راهکارها:

  • بررسی عملکرد فن با روشن کردن ماشین و مشاهده فن در هنگام گرم شدن موتور.
  • بررسی سنسور دمای موتور و اطمینان از عملکرد صحیح آن.
  • در صورت خرابی، تعویض یا تعمیر فن توسط مکانیک حرفه‌ای.

نشانه‌های خرابی

عموم نشانه‌های خرابی فن رادیاتور که موجب داغ کردن موتور ماشین می‌شود به این شرح است:

دلایل خرابی

خرابی فن رادیاتور میتواند به دلایل زیر باشد:

  • سوختن موتور فن
  • خرابی مقاومت فن
  • آسیب دیدن پروانه
  • از دست رفتن شکل طبیعی
  • هرز شدن اتصالات بدنه

عملکرد صحیح فن رادیاتور به حفظ دمای مناسب موتور و جلوگیری از داغ شدن موتور ماشین کمک می‌کند و در نتیجه عمر موتور را افزایش می‌دهد و از خرابی‌های ناشی از افزایش حرارت جلوگیری می‌کند.

داغ کردن ماشین

نفوذ هوا به سیستم خنک‌کننده

یکی از دلایل داغ کردن موتور خودرو، وجود هوا در سیستم خنک‌کننده است. اگرچه این سیستم به‌صورت بسته عمل می‌کند اما با گذشت زمان مقداری هوا به آن وارد می‌شود. وجود هوای بیش‌ازحد در سیستم خنک‌کننده می‌تواند موجب مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود.

در این شرایط آب رادیاتور در مخزن باقی می‌ماند و مایع خنک‌کننده به میزان کافی در اطراف پیشرانه وجود ندارد. با این وصف بررسی دوره‌ای و هواگیری سیستم خنک‌کننده پیشرانه می‌تواند از ایجاد خرابی و هزینه‌های سرسام‌آور آن جلوگیری کند.

علت نفوذ هوا به سیستم خنک‌کننده

از آنجایی که هوا گرفتن رادیاتور علت داغ شدن موتور پژو 405 و دیگر خودروها هست؛ بهتر است با دلایل آن آشنا شوید تا با تشخیص و تعمیر به موقع آن از این مشکل جلوگیری کنید.

  • خرابی واشر سر سیلندر
  • آسیب ترموستات
  • رسوبات روی دیواره‌های مدار خنک کننده
  • نشتی رادیاتور یا بخاری
  • پایین بودن سطح مایع خنک کننده
  • خرابی واتر پمپ
  • پوسیدگی لوله‌ها، شلنگ‌ها و آب‌بندی‌ها
  • گرفتگی یا شکستگی درپوش مخزن انبساط

نشانه‌های نفوذ هوا به سیستم خنک‌کننده

  • ضعیف شدن عملکرد بخاری
  • جوش آوردن موتور
  • پایین آمدن سطح مایع خنک کننده
  • نشت مایع خنک کننده

نبود روغن موتور در پیشرانه

کمبود روغن در موتور، علت داغ شدن ماشین در سرعت بالا است. روغن موتور علاوه بر روان کنندگی، عهده‌دار خنک کردن قطعات داخل موتور است.

روغن موتور، یک نوع روغن خاص است که برای استفاده در موتورهای درون‌سوز استفاده می‌شود. عملکرد اصلی آن، محفاظت و روان کردن اجزای موتور است. این روغن عموماً از مواد پایه اصلی و افزودنی‌های مختلف تشکیل شده است که خواص ضد سایش، ضد حرارت و ضد اکسیداسیون را فراهم می‌کند.

اگر به هر دلیلی خواه نشتی از واشر یا مشکلات آب‌بندی داخل سیلندرها روغن به نقاط دیگر وارد شود هم موجب روغن‌سوزی و ایجاد آلودگی زیاد می‌شود و هم با کاهش سطح روغن موتور سبب داغ کردن موتور می‌گردد.

قیمت انواع روغن موتور

برای جلوگیری از داغ شدن موتور همیشه حواستان به روغن موتور باشد. توجه داشته باشید روغن موتور بیش از 6 ماه در موتور استفاده نشود. چرا که روغن بعد از این موتور تجزیه می شود و میتواند حجم آلودگی های ته‌نشین شده در موتور را افزایش دهد و دلیل داغ کردن ماشین باشد.

راهکار:

  • بررسی دوره‌ای روغن موتور
  • استفاده از روغن موتورهای برند و شناخته شده

داغ کردن موتور خودرو

خرابی واتر پمپ (پمپ آب)

واتر پمپ یکی از اجزای اصلی سیستم خنک کننده موتور است. وظیفه اصلی واتر پمپ، مدیریت جریان آب خنک کننده در سیستم خنک کننده موتور و حمل آب از رادیاتور به موتور و بالعکس است.

قطعات خودرو

خنک شدن موتور به ورود مایع خنک‌کننده با یک سرعت خاص و ثابت بستگی دارد. خرابی و شکستگی پروانه داخل واترپمپ می‌تواند از سرعت این کار کم کند و موجب کاهش آب ورودی به پیشرانه و افزایش دمای آن شود.

میتوان مهم‌ترین علت داغ شدن موتور پیکان وانت را خرابی واتر پمپ دانست.

نشانه‌های خرابی

حالا که متوجه شدید سلامت واتر پمپ تا چه اندازه مهم است و خرابی آن می تواند دلیل داغ کردن ماشین باشد بهتر با نشانه های خرابی آن آشنا شوید.

علت داغ کردن ماشین

خراب بودن واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که بین سیلندر و سر سیلندر قرار می‌گیرد. این قطعه دلیل اصلی داغ شدن موتور ماشین است. این قطعه برای یکپارچه سازی فضای بین سیلندر و سر سیلندر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان تکمیل کننده فعالیت‌های سر سیلندر در بین پیشرانه و سر سیلندر ایفای نقش می‌کند. به این صورت فرآیند احتراق داخلی آب‌بندی می‌شود و از نشت مایعات و ترکیب شدن آن‌ها با روغن جلوگیری می‌شود و در نهایت از گرم شدن موتور ماشین جلوگیری می‌کند.

نشانه‌های خرابی

تشخیص خرابی این قطعه مقداری سخت است. تشخیص دقیق آن توسط یک متخصص باید انجام شود؛ بهتر است به‌طور دوره‌ای نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

از نشانه‌های خرابی واشر سر سیلندر میتوان به داغ کردن موتور خودرو اشاره کرد. از دیگر نشانه‌های خرابی این قطعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت انواع واشر سرسیلندر

  • سفت شدن بیش از حد شلنگ‌های رادیاتور هنگام گرم بودن موتور
  • لرزش موتور
  • کم کردن مداوم آب رادیاتور
  • بد استارت خوردن خودرو در اول صبح
  • شنیدن صدای غیرطبیعی شبیه به شرشر آب از فضای پشت داشبورد
  • شنیدن صدای شبیه به باز کردن درب نوشابه در زمان باز کردن درب رادیاتور

داغ شدن موتور ماشین

تنظیم نبودن موتور

شاید خیلی از افراد ندانند تنظیم موتور چیست؟ به طور خلاصه تنظیم بودن موتور به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که باعث کامل‌تر شدن احتراق که نتیجه آن افزایش بازدهی پیشرانه می‌باشد. تنظیم موتور خودرو از واجباتی است که هر خودرویی به آن نیاز دارد؛ گاهی اوقات تنظیم نبودن آن باعث می‌شود موتور خودرو عملکرد صحیحی نداشته باشد و باعث داغ شدن موتور خودرو و بیش از حد گرم شدن آن شود.

دلایل تنظیم نبودن موتور ماشین

برای جلوگیری از داغ شدن موتور بهتر است دلایل تنظیم نبودن موتور ماشین را بشناسید و بدانید چه عواملی میتواند دلیل داغ کردن ماشین باشد.

  • پوسیدگی قطعات موتوری
  • خرابی سنسورهای موتور
  • قطع شدن اتصالات برقی
  • به هم خوردن تنظیمات ECU
  • نصب نادرست قطعات داخلی موتور
  • آسیب دیدگی قطعات سیستم سوخت رسانی

نشانه‌های تنظیم نبودن موتور

  • ریپ زدن خودرو
  • بد استارت خوردن خودرو
  • روشن بودن چراغ چک
  • مصرف سوخت بیش از حد
  • لرزش موتور

گرفتگی کاتالیست

مسدود شدن خروجی اگزوز یکی‌دیگر از دلایل داغ کردن موتور ماشین است. این اتفاق به دلیل استفاده بیش از حد روغن در موتور می‌باشد. در طی احتراق دود سیاهی تولید می‌شود که همراه با پسماندهای احتراق وارد کاتالیزور می‌شود و باعث مسدود شدن آن می‌شود.

انسداد یا نشتی رادیاتور

رادیاتور بخش اصلی سیستم خنک‌کننده است که وظیفه انتقال گرمای موتور به محیط بیرون را بر عهده دارد. انسداد در مجاری رادیاتور یا وجود نشتی در آن می‌تواند باعث کاهش جریان مایع خنک‌کننده و داغ کردن موتور شود. همچنین استفاده از مایعات خنک‌کننده نامناسب یا رسوب‌های موجود در رادیاتور می‌تواند موجب انسداد آن شود.

قیمت انواع رادیاتور

راهکارها:

  • تمیز کردن رادیاتور به صورت دوره‌ای برای حذف رسوبات و آلاینده‌ها.
  • بررسی و تعمیر نشتی‌های رادیاتور با استفاده از محلول‌های تعمیر یا تعویض کامل قطعه در صورت نیاز.

داغ موتور خودرو

مایع خنک‌کننده‌ی غلیظ

داغ شدن موتور ماشین در روزهای سرد تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد. مایع خنک کننده‌ی غلیظ!

غلظت بالای مایع خنک‌کننده در مناطقی که افت دمای شدید دارند باعث انسداد شریان سیستم تهویه و رادیاتور خواهد شد. این موضوع علت گرم شدن موتور پیکان و سایر خودروها است.

کاهش سطح مایعات خنک‌کننده

مایع خنک‌کننده یا آنتی‌فریز وظیفه اصلی کاهش دمای موتور را بر عهده دارد. این مایع با گردش در سیستم خنک‌کننده، حرارت تولید شده توسط موتور را جذب و به رادیاتور منتقل می‌کند. کاهش سطح مایع خنک‌کننده می‌تواند به دلیل نشتی از سیستم خنک‌کننده، خرابی درپوش رادیاتور یا تبخیر ناشی از حرارت بالا باشد. در صورت کمبود این مایع، موتور به سرعت داغ کرده و آسیب می‌بیند.

راهکارها:

  • بررسی منظم سطح مایعات خنک‌کننده و در صورت نیاز پر کردن آن با مایع استاندارد.
  • استفاده از ترکیب مناسب آب و آنتی‌فریز برای جلوگیری از یخ‌زدگی یا جوش‌آوردن موتور در فصول مختلف سال.
  • چک کردن درپوش رادیاتور و سیستم لوله‌کشی برای اطمینان از عدم نشتی.

اکنون با 10 مورد از علل داغ کردن غیر معمولی موتور و بالا رفتن آمپر آشنا شدیم اما حالا زمان آن رسیده است که راهکار حل این مشکل را بدانیم.

6 راهکار برای جلوگیری از داغ شدن موتور 

  • ماشینتان را در سایه پارک کنید.

شما می‌توانید تفاوت دمای بین سایه و آفتاب را حس کنید، پس ماشینتان نیز می‌تواند. پارک ‌کردن در سایه نه تنها ماشینتان را خنک نگه می‌دارد بلکه عمرش را نیز افزایش می‌دهد. سایه ای پیدا نمی‌کنید؟ پس از سایه‌بان استفاده کنید تا گرما به داخل نفوذ نکند.

قطعات خودرو

  • چک کردن منظم مایعات

به طور منظم سطح مایعات خنک‌کننده، روغن موتور و مایعات دیگر خودرو را بررسی کنید. استفاده از مایعات خنک‌کننده با کیفیت و متناسب با توصیه‌های سازنده خودرو می‌تواند از داغ کردن موتور جلوگیری کند.

  • تست و سرویس سیستم خنک‌کننده

سرویس دوره‌ای سیستم خنک‌کننده بسیار اهمیت دارد. این شامل بررسی وضعیت رادیاتور، ترموستات، لوله‌ها و فن خنک‌کننده است. هرگونه نشتی یا خرابی در این سیستم باید به سرعت رفع شود.

  • استفاده از مایعات خنک‌کننده مناسب

همان‌طور که قبلاً گفته شد، استفاده از مایعات خنک‌کننده مناسب برای خودرو شما ضروری است. مایعات با کیفیت پایین یا ترکیبات نامناسب می‌توانند به جای کاهش دما، به سیستم آسیب برسانند.

داغ کردن موتور خودرو

  • چک کردن عملکرد فن

اطمینان حاصل کنید که فن خنک‌کننده به درستی کار می‌کند. فن باید با افزایش دمای موتور به صورت خودکار روشن شود و گرما را از موتور دور کند. در صورت مشاهده صدای غیرعادی یا عدم عملکرد صحیح، به سرعت مشکل را بررسی کنید.

  •  به عوض کردن باتری ماشینتان هم فکر کنید.

اگر باتری ماشین شما بیش از ۳ سال است که کار می‌کند، ممکن است دیگر مثل قبل عملکرد نداشته باشد؛ بنابراین ماشینتان مجبور است بیشتر کار کند و این خود باعث داغ کردن موتور خودرو می‌شود.

قیمت انواع باتری

از کجا بفهمیم دمای موتور از حد مجاز گذشته است؟

شناخت علائمی که نشان‌دهنده افزایش غیرعادی دمای موتور هستند، می‌تواند از خرابی‌های جدی جلوگیری کرده و راننده را به اقدامات لازم ترغیب کند. در این بخش به علائم و نشانه‌های مختلفی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کنند بفهمید دمای موتور خودروی شما از حد مجاز گذشته است.

۱. بالا رفتن دماسنج خودرو

یکی از واضح‌ترین و ابتدایی‌ترین علائمی که نشان می‌دهد دمای موتور خودرو از حد مجاز عبور کرده است، نمایش آمپر آب است. معمولاً در داشبورد خودروها یک دماسنج وجود دارد که وضعیت دمای موتور را نمایش می‌دهد. در شرایط عادی، عقربه این دماسنج باید در حدود وسط قرار داشته باشد. اگر عقربه به سمت ناحیه قرمز نزدیک یا وارد شود، نشان‌دهنده داغ شدن بیش از حد موتور است و باید فوراً اقدامات لازم را انجام دهید.

۲. خروج بخار از زیر کاپوت

یکی دیگر از نشانه‌های مشخص داغ شدن موتور، خروج بخار از زیر کاپوت است. این بخار معمولاً به دلیل تبخیر مایع خنک‌کننده رخ می‌دهد و نشان‌دهنده افزایش شدید دمای موتور است. در این حالت باید بلافاصله خودرو را متوقف کنید و موتور را خاموش کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

داغ کردن موتور خودرو

۳. بوی غیرعادی ناشی از سوختن

وقتی موتور بیش از حد گرم می‌شود، ممکن است بوی سوختگی از قطعات لاستیکی، پلاستیکی یا حتی روغن به مشام برسد. این بوها معمولاً ناشی از داغ شدن بیش از حد تسمه‌ها، شیلنگ‌ها یا نشت روغن موتور است که تحت تاثیر دمای بالا قرار گرفته‌اند. اگر بوی سوختگی غیرعادی حس کردید، احتمالاً دمای موتور از حد مجاز فراتر رفته است.

۴. کاهش قدرت و عملکرد موتور

داغ شدن موتور می‌تواند منجر به کاهش عملکرد آن شود. اگر هنگام رانندگی احساس کردید که خودرو قدرت خود را از دست می‌دهد یا شتاب‌گیری آن به سختی انجام می‌شود، این نشانه می‌تواند به افزایش دمای موتور مربوط باشد. موتور در حالت داغ شدن عملکرد خود را کاهش می‌دهد تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

۵. صدای غیرعادی موتور

در شرایطی که دمای موتور بیش از حد بالا می‌رود، ممکن است صداهای غیرعادی از موتور به گوش برسد. این صداها می‌توانند ناشی از افزایش اصطکاک بین قطعات یا خرابی قطعات فلزی به دلیل دمای بالا باشند. صداهای تق تق، صدای غیرعادی از داخل موتور یا صدای بلندتر از حالت معمولی، همگی می‌توانند نشان‌دهنده افزایش دمای موتور باشند.

۶. چراغ هشدار دمای موتور

بسیاری از خودروهای مدرن به چراغ هشدار دمای موتور مجهز هستند که در صورت افزایش بیش از حد دمای موتور روشن می‌شود. این چراغ معمولاً به شکل یک دماسنج است و اگر روشن شد، نشان‌دهنده این است که دمای موتور به سطح خطرناکی رسیده و باید سریعاً اقدامات لازم انجام شود.

وقتی ماشین داغ می‌کند چه کنیم؟

داغ کردن موتور خودرو مشکلی است که در هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد و اگر به درستی با آن برخورد نکنید، می‌تواند به آسیب‌های جدی منجر شود. بنابراین، آگاهی از اقدامات صحیح در چنین شرایطی بسیار مهم است. در این بخش به توضیح مراحل و کارهایی که باید هنگام داغ شدن موتور خودرو انجام دهید، می‌پردازیم.

۱. خودروی خود را به آرامی متوقف کنید

در اولین قدم، اگر متوجه شدید که دمای موتور به طور غیرعادی بالا می‌رود یا بخار از زیر کاپوت بلند می‌شود، بلافاصله خودروی خود را به آرامی کنار جاده یا محل امنی متوقف کنید. این کار باید بدون عجله و با رعایت ایمنی انجام شود. روشن نگه داشتن خودرو در حالی که موتور داغ شده است، می‌تواند منجر به آسیب‌های بیشتر و خطرات جدی‌تر مانند آتش‌سوزی شود.

قیمت قطعات یدکی

۲. خودرو را خاموش کنید

پس از متوقف کردن خودرو، موتور را خاموش کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. خاموش کردن موتور باعث می‌شود که سیستم‌های مختلف خودرو که باعث ایجاد گرما می‌شوند، از کار بیفتند و فرآیند خنک شدن آغاز شود.

۳. کاپوت را باز کنید

با احتیاط کاپوت خودرو را باز کنید تا به موتور اجازه دهید هوای تازه دریافت کند و سریع‌تر خنک شود. با این حال، دقت داشته باشید که نباید به اجزای داغ موتور دست بزنید، زیرا ممکن است بخار داغ یا مایع خنک‌کننده از زیر کاپوت به بیرون پاشیده شود و باعث سوختگی شود.

۴. تا خنک شدن کامل موتور صبر کنید

از باز کردن درب رادیاتور یا مخزن مایع خنک‌کننده خودداری کنید تا موتور کاملاً خنک شود. باز کردن درب رادیاتور زمانی که موتور هنوز داغ است، می‌تواند باعث پاشیده شدن مایع داغ و ایجاد سوختگی شود. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا دما به میزان ایمن برسد.

۵. بررسی سطح مایع خنک‌کننده

پس از خنک شدن موتور، سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید. اگر سطح مایع پایین است، به آرامی درب رادیاتور یا مخزن مایع خنک‌کننده را باز کنید و مایع اضافه کنید. اگر مایع خنک‌کننده در دسترس ندارید، می‌توانید به طور موقت از آب معمولی استفاده کنید، اما در اسرع وقت باید مایع خنک‌کننده مناسب را اضافه کنید.

۶. بررسی وجود نشتی

بعد از اضافه کردن مایع خنک‌کننده، نگاهی به سیستم خنک‌کننده بیندازید و ببینید آیا نشتی‌ای در شیلنگ‌ها، رادیاتور یا سایر اجزای سیستم خنک‌کننده وجود دارد یا خیر. اگر نشتی وجود دارد، احتمالاً نیاز به تعمیر تخصصی دارید و باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

۷. راه‌اندازی مجدد خودرو

پس از اضافه کردن مایع خنک‌کننده و خنک شدن کامل موتور، می‌توانید خودرو را مجدداً راه‌اندازی کنید. اما دقت کنید که حین رانندگی به دماسنج خودرو توجه داشته باشید و اگر دما مجدداً بالا رفت، خودرو را دوباره متوقف کرده و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

۸. به تعمیرگاه مراجعه کنید

اگر مشکل داغ شدن موتور مکرراً رخ می‌دهد یا مشاهده کردید که سطح مایع خنک‌کننده به طور مداوم کاهش می‌یابد، بهتر است خودرو را به یک تعمیرگاه مجرب ببرید تا سیستم خنک‌کننده و قطعات دیگر به دقت بررسی شوند. مشکلاتی مانند خرابی ترموستات، پمپ آب یا نشت در سیستم خنک‌کننده ممکن است به تعمیرات تخصصی نیاز داشته باشند.

داغ شدن موتور خودرو

چه کارهایی را نباید هنگام داغ شدن موتور ماشین انجام دهیم؟

زمانی که موتور خودرو داغ می‌کند، برخی از اقدامات اشتباه می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تر و حتی خطرات جانی شود. دانستن این که چه کارهایی را نباید انجام داد به اندازه اقداماتی که باید انجام دهید، اهمیت دارد. در این بخش، به کارهایی که هنگام داغ شدن موتور نباید انجام دهید، اشاره می‌کنیم.

۱. هرگز به رانندگی ادامه ندهید

یکی از بزرگترین اشتباهات در مواجهه با داغ شدن موتور، ادامه دادن رانندگی است. حتی اگر فقط چند دقیقه بیشتر رانندگی کنید، ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود. رانندگی با موتوری که دمای آن بیش از حد بالا رفته است، می‌تواند منجر به خرابی کامل موتور یا واشر سرسیلندر شود که تعمیرات آن هزینه‌های بالایی دارد.

یدکی خودرو

۲. هرگز بلافاصله درب رادیاتور را باز نکنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهات این است که راننده‌ها پس از داغ شدن موتور، بلافاصله درب رادیاتور را باز می‌کنند. این کار بسیار خطرناک است، زیرا مایع خنک‌کننده در دمای بالا تحت فشار است و با باز کردن درب رادیاتور ممکن است به شدت به بیرون بپاشد و باعث سوختگی شدید شود. همیشه حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا موتور کاملاً خنک شود و سپس به آرامی درب رادیاتور را باز کنید.

۳. از ریختن آب سرد روی موتور خودداری کنید

برخی از افراد در مواجهه با داغ شدن موتور به اشتباه تصور می‌کنند که ریختن آب سرد روی موتور به خنک شدن آن کمک می‌کند. اما این کار می‌تواند به ترک‌خوردگی قطعات فلزی موتور منجر شود. تغییر ناگهانی دما می‌تواند به موتور آسیب جدی بزند. بنابراین، اجازه دهید موتور به طور طبیعی خنک شود و از هر گونه تداخل غیر طبیعی خودداری کنید.

۴. از روشن نگه داشتن کولر خودرو بپرهیزید

اگر متوجه شدید که موتور خودرو در حال داغ شدن است، باید فوراً کولر خودرو را خاموش کنید. استفاده از کولر باعث می‌شود که بار بیشتری روی موتور بیفتد و دمای آن بیشتر شود. در عوض، می‌توانید بخاری خودرو را روشن کنید تا گرمای داخل موتور به فضای داخلی خودرو منتقل شود، هرچند این کار ممکن است برای شما ناراحت‌کننده باشد، اما می‌تواند به کاهش دمای موتور کمک کند.

۵. هرگز کاپوت را بدون احتیاط باز نکنید

هنگام باز کردن کاپوت خودرو در شرایطی که موتور داغ شده است، باید احتیاط زیادی به خرج دهید. کاپوت و اجزای موتور بسیار داغ هستند و ممکن است بخار داغ یا حتی شعله‌های ناشی از نشت مایع خنک‌کننده بیرون بزند. بنابراین بهتر است به آرامی و با استفاده از دستکش یا پارچه کاپوت را باز کنید و به داخل موتور نگاه کنید بدون اینکه به اجزای داغ دست بزنید.

۶. از اضافه کردن مایع خنک‌کننده به رادیاتور داغ خودداری کنید

اضافه کردن مایع خنک‌کننده به رادیاتور داغ ممکن است خطرناک باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در صورت اضافه کردن مایع سرد به سیستم داغ، ممکن است ترک‌خوردگی در اجزای فلزی موتور ایجاد شود. ابتدا صبر کنید تا دمای موتور به حالت عادی برگردد و سپس مایع خنک‌کننده را به تدریج اضافه کنید.

۷. هرگز به موتور داغ دست نزنید

قطعات فلزی موتور که داغ شده‌اند می‌توانند به شدت سوختگی ایجاد کنند. به خصوص بخش‌هایی مانند رادیاتور، شیلنگ‌های متصل به سیستم خنک‌کننده و درب رادیاتور بسیار داغ هستند. بنابراین، هرگز بدون ابزار یا محافظ مناسب به این بخش‌ها دست نزنید.

نکات پایانی و توصیه‌ها

برای جلوگیری از داغ کردن موتور و اطمینان از عملکرد بهینه خودرو، بهتر است اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

خرید آنلاین یدکی خودرو

  • سرویس‌های دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید و به وضعیت سیستم خنک‌کننده توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • از مایعات با کیفیت و متناسب با توصیه‌های سازنده خودرو استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه علائم هشداردهنده، فوراً مشکل را برطرف کنید تا از خرابی‌های بیشتر جلوگیری شود.

سوالات متداول

 علت داغ شدن موتور پژو 405 چیست؟

علت داغ شدن موتور پژو 405 سوال بسیاری از دارندگان این خودرو می‌‌باشد. جوش آوردن پژو 405 مانند دیگر پیشرانه‌ها دلایل مشابه‌ای دارد که در قسمت بالا ذکر شد امّا بهتر است حمل بیش از اندازه بار با اتومبیل را بی‌خیال و شلنگ‌ها و تسمه را بررسی کنید و در صورت فرسودگی خیلی سریع آن‌ها را تعویض کنید.

آیا داغ کردن موتور خودرو خطرناک است؟

بله، داغ کردن موتور می‌تواند به آسیب جدی به موتور خودرو منجر شود و در صورت عدم توجه به آن، هزینه‌های زیادی برای تعمیرات ایجاد کند.

چگونه می‌توان از داغ شدن موتور در تابستان جلوگیری کرد؟

در تابستان باید سیستم خنک‌کننده خودرو را به طور منظم بررسی کنید، از سالم بودن پمپ آب اطمینان حاصل کنید و همیشه مایع خنک‌کننده کافی در خودرو داشته باشید.

نتیجه‌گیری

داغ کردن موتور می‌تواند به سادگی با انجام اقدامات پیشگیرانه قابل مدیریت باشد. با چک کردن منظم سیستم خنک‌کننده و استفاده از محصولات با کیفیت، شما می‌توانید از مشکلات جدی‌تر جلوگیری کرده و عمر مفید موتور خودرو خود را افزایش دهید. در نهایت، اگر علائم داغ کردن ماشین را مشاهده کردید، بهتر است به سرعت به آن رسیدگی کنید تا از هزینه‌های بالا و خرابی‌های غیرمنتظره جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *