آخرین اخبار, مقالات آموزشی خودرو, مقالات آموزشی فنی, مقالات تکنولوژی خودروها

جعبه فیوز پژو 206 و رانا

 

 

 

 

 

 

 

جعبه فیوز 206 و سیستم برق‌کشی پژو 206 با دیگر خودروهای شرکت ایران خودرو مانند سمند و پژو 405 متفاوت است. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد و تعویض هر فیوز را برای شما مخاطبین عزیز شرح دهیم؛ پس اگر مالک خودرو 206 هستید یا تصمیم به خرید 206 دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.

همان‌طورکه می‌دانید، فیوزها در مسیر ارسال جریان الکتریکی به قطعات الکترونیکی مختلف خودرو قرار می‌گیرند و در صورت افزایش شدید ولتاژ یا نوسانات برق، جریان برق را قطع می‌کنند تا از آسیب‌رسیدن به آن‌ها جلوگیری شود؛ البته پس‌از این‎که جریان برق قطع شد، فیوز نیز می‌سوزد.

 

 

هر خودرو دارای نقشه سیم‌کشی و جعبه‌فیوز مخصوص به خود است و جعبه فیوز 206 نیز از این امر مستثنی نیست؛ برای این‌که بتوانید خودرو را عیب‌یابی کنید، فیوز مرتبط با هر قطعه را شناسایی و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید، باید از این نقشه آگاهی داشته باشید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید با جعبه فیوز پژو 206 آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

جعبه ‌فیوز 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز

جعبه ‌فیوز 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز

پژو 206 دارای دو جعبه‌فیوز است که در قسمت‌های مختلف خودرو نصب‌ شده‌اند. یکی از آن‌ها، در داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد و جعبه‌فیوز دیگر در کاپوت قرار گرفته است. هر یک از این فیوزها، جریان ورودی به یک یا چند قطعه خودرو را کنترل می‌کنند. در بخش‌های بعدی، به بررسی هر دو جعبه‌ فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز موجود در آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید اگر مهارت لازم در زمینه برق داخلی پژو 206 را ندارید، به‌تنهایی اقدام به تعویض فیوز خودرو نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

 

جعبه ‌فیوز داشبورد 206

همان‌طورکه گفتیم، جعبه‌فیوز داشبورد، داخل کابین و زیر غربیلک فرمان قرار دارد. جعبه‌فیوز در زیر درپوش پایین فرمان خودرو، مخفی‌ شده ‌است. روی درپوش، یک پیچ قرار دارد. برای این‌که به جعبه‌فیوز دسترسی داشته باشید، باید با استفاده از ابزاری مانند سکه، پیچ را یک چهارم دور بچرخانید تا درپوش باز شود و فیوزها نمایان شوند.

تعدادی فیوز یدک و یک انبرک جهت تعویض فیوزها در کنار جعبه‌فیوز وجود دارد. در جدول زیر، به کاربرد هر یک از این فیوزها اشاره ‌شده ‎است:

ردیف شماره فیوز شدت جریان کاربرد
1 F21 _ رزرو
2 F22 10A تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو)- یونیت کیسه هوا و نود مرکزی
3 F23 20A تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول)- فندک
4 F24 10A تغذیه سوئیچ اصلی- وضعیت اول (تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر)
5 F25 10A تغذیه دائم رادیو
6 F26 20A تغذیه نود مرکزی
7 F27 20A تغذیه نود مرکزی
8 F28 30A تغذیه نود مرکزی- تغذیه اصلی و تحریک رله محرک در عقب
9 F29 30A شیشه بالابر عقب
10 F30 30A تغذیه نود مرکزی (شیشه بالابر جلو)
11 F31 30A شیشه گرمکن عقب
12 F32 30A تغذیه فن بخاری
13 F33 30A استارت موتور
14 F34 10A تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبلایزر، کانکتور عیب‌یابی، جلوآمپر، سنسور فشار گاز کولر، یونیت موتور
15 F35 5A تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو)- سیستم ضدقفل ترمز ABS
16 F36 10A تغذیه باتری ایموبلایزر، کانکتور عیب‌یابی، جلو آمپر، تحریک شیشه گرم‌کن، پمپ شیشه‌شوی

 

 جدول چیدمان رله‌های موجود در جعبه‌فیوز 206 و عملکرد آن‌ها

ردیف شماره رله عملکرد رله شدت‌جریان – نوع
1 R1 پمپ شیشه‌شوی جلو 30A- 2 Contact
2 R2 پمپ شیشه‌شوی عقب 30A- 2 Contact
3 R3 گرم‌کن شیشه عقب و آینه‌ها 30A- 1 Contact
4 R4 فن بخاری 40A- 1 Contact
5 R5 شیشه‌بالابر عقب 30A- 1 Contact
6 R6 شیشه‌بالابر جلو 30A- 1 Contact
7 R7
8 R8 برف‌پاک‌کن عقب 30A- 2 Contact

جدول جعبه‌فیوز داشبورد 206 در صورت نصب در خودرو

جدول جعبه‌فیوز داشبورد 206 در صورت نصب در خودرو 

بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای رسمی پژو 206:

ردیف شماره فیوز شدت‌جریان کاربرد
1 F1 رزرو
2 F2 5A رله فن بخاری
3 F3 5A تغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر
4 F4 10A تغذیه موتور برف‌پاک‌کن عقب و قفل صندوق‌عقب
5 F5 5A تغذیه نور زمینه
6 F6 5A تغذیه سیستم ضدقفل ترمز ABS
7 F7 10A تغذیه یونیت کیسه‌هوا
8 F8 5A تغذیه جلوآمپر، ایموبیلایزر، دیاگ ECU
9 F9 5A تغذیه پمپ شیشه‌شور
10 F10 5A تغذیه نود مرکزی BCM نمایش‌گر، شیشه‌بالابر جلو، حس‌گر دنده‌عقب
11 F11 10A تغذیه چراغ دنده‌عقب
12 F12 5A تغذیه سوئیچ چراغ‌ترمز
13 F13 10A تغذیه سوئیچ سه‌حالته گاز کولر
14 F14 5A تغذیه برق چراغ سقف، صندوق‌عقب
15 F15 20A تغذیه برق فندک
16 F16 10A تغذیه برق رادیوپخش
17 F17 رزرو
18 F18 رزرو
19 F19 رزرو
20 F20 رزرو
21 F21 رزرو
22 F22 10A تغذیه شیشه‌بالابرهای جلو
23 F23 5A تغذیه برق گرم‌کن آینه
24 F24 30A تغذیه برق گرم‌کن شیشه عقب
25 F25 30A تغذیه قفل مرکزی
26 F26 20A تغذیه نود مرکزی BCM
27 F27 5A تغذیه رله‌ها، نمایش‌گر، کولر
28 F28 20A تغذیه نود مرکزی BCM
29 F29 5A تغذیه دیاگ
30 F30 10A تغذیه حافظه رادیوپخش
31 F31 رزرو
32 F32 رزرو
33 F33 40A تغذیه فن بخاری
34 F34 40A تغذیه شیشه‌بالابر جلو، آینه
35 F35 40A تغذیه شیشه‌بالابر عقب
36 F36 5A رزرو
37 F37 10A رزرو

هم‌چنین چیدمان رله‌های موجود در جعبه‌فیوز داشبورد (در صورت نصب در خودرو) و عملکرد آن‌ها به‌ صورت زیر خواهد بود:

ردیف شماره رله عملکرد رله شدت‌جریان – نوع
1 R1 رله فن 35A- 1 Contact
2 R2 رله جلوآمپر، کولر و نود جلو FCM 20A- 1 Contact
3 R3 رله ولتاژ ECO 35A- 1 Contact
4 R4 رله گرم‌کن شیشه‌عقب و آینه‌های جانبی 20A- 1 Contact
5 R5 رله پمپ شیشه‌شور جلو 20A- 2 Contact
6 R6 رله پمپ شیشه‌شور عقب 20A- 2 Contact
7 R7 رله شیشه بالابر جلو 35A- 1 Contact
8 R8 رله شیشه بالابر عقب 35A- 1 Contact
9 R9 رله صندوق‌پران وموتور برف‌پاک‌کن عقب 20A- 2 Contact
10 R10 رله دربازکن مرکزی 20A- 2 Contact
11 R11 رله درقفل‌کن مرکزی 20A- 2 Contact

 

جعبه‌فیوز محفظه موتور 206

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم جعبه فیوز 206، شامل 2 جعبه فیوز است که در اینجا قصد داریم اطلاعاتی راجب جعبه فیوز محفظه موتور ارائه دهیم که در سمت راست، کاپوت قرار گرفته و در آن نیز تعدادی فیوز و رله وجود دارد که هر یک از آن‌ها، با شماره مخصوص‌به‌خود مشخص‌ شده‌اند. برای دسترسی به جعبه‌فیوز محفظه موتور گیره‌های در جعبه را باز کنید و در آن را بردارید.

پس‌از این‌که کارتان تمام شد، در جعبه را ببندید و از جاافتادن صحیح گیره‌ها اطمینان حاصل کنید. در جدول زیر، به عملکرد هر یک از این فیوزها و همچنین چیدمان رله‌های موجود در جعبه‌فیوز محفظه موتور و عملکرد آن‌ها اشاره‌ شده‎ است:

شماره فیوز شدت‌جریان عملکرد
1 40A تغذیه برق سوئیچ استارت- ایموبلایزر
2 30A رله مه‌شکن- بوق
3 40A تغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
4 30A تغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
5 رزرو
6 رزرو
7 30A ترمز ABS
8 30A ترمز ABS
9 40A– MAXI فن دور تند و کند
10 50A– MAXI تغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
11 40A تغذیه برق رابط سیستم‌های درونی BCM
12 20A تغذیه نود جلو
13 15A تغذیه نود جلو
14 30A رله برف‌پاک‌کن جلو
15 10A تغذیه اکسیژن سنسورها
16 30A تغذیه رله دوبل
17 10A تغذیه پمپ سوخت
18 10A تغذیه یونیت موتور

 

شماره رله عملکرد شدت‌جریان – نوع
RLY1 رله کنترل موتور 30A-1 Contact
RLY2 رله پمپ‌بنزین 30A-1 Contact
RLY3 رله مه‌شکن 30A-1 Contact
RLY4 رله بوق 30A-1 Contact
RLY5 رله برف‌پاک‌کن جلو 30A-2 Contact
RLY6 رله برف‌پاک‌کن جلو 30A-2 Contact

 

برای تعویض فیوزها در جعبه‌ فیوز 206 به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تا این‌ قسمت از مقاله به بررسی جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز پرداختیم. درصورتی‌که قصد تعویض فیوز خودروی خود را دارید، حتماً به موارد زیر توجه کنید. در ابتدا و قبل از این‌که کاری انجام دهید باید همه تجهیزات الکترونیکی خودرو را خاموش‌کنید و سوئیچ را ببندید. فیوزهای موجود در جعبه فیوز زیر فرمان و داخل کاپوت را جهت پیداکردن فیوز سوخته بررسی کنید. این فیوز سوخته را می‌توانید از روی قطع‌بودن سیم آن تشخیص دهید. با استفاده از انبرک، فیوز سوخته را بیرون بکشید و یک فیوز سالم با ظرفیت مشابه را با آن جایگزین کنید.

برای تعویض فیوزها در جعبه فیوز 206 به چه نکاتی باید توجه کرد؟

توجه داشته باشید استفاده از فیوز با ظرفیت بیشتر، می‌تواند به سیستم برق داخلی خودرو آسیب بزند و حتی ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود. هرگز و حتی به مدت چند لحظه، از سیم به ‌جای فیوز استفاده نکنید؛ چراکه این کار می‌تواند به سیم‌کشی داخلی خودرو آسیب جدی وارد کند یا حتی باز هم منجر به آتش‌سوزی شود. اگر به‌صورت مکرر و در بازه‌های زمانی کوتاه فیوزهای خودروی شما می‌سوزد، احتمال دارد سیستم برق خودروی شما دچار مشکل شده باشد. برای بررسی آن، حتماً به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات در خصوص محل قرارگیری فیوزها و وظایف آن‌ها، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در ادامه به بررسی راهنمای جعبه فیوز 206 خواهیم پرداخت.

 

راهنمای تعویض فیوز خودرو

اکنون که با جعبه‌ فیوز 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز آشنا شدید، خودتان نیز می‌توانید برای تعویض فیوز خودروی خود اقدام کنید. در این بخش، شما را با چگونگی تعویض فیوز خودرو آشنا می‌کنیم. نوسانات جریان برق خودرو، سبب می‌شود فیوزها عمل و با قطع جریان برق از آسیب‌رسیدن به قطعات جلوگیری کنند. معمولاً وقتی‌که فیوزها در مسیر جریان برق شدید قرار می‌گیرند، به‌اصطلاح می‌سوزند و باید با یک فیوز سالم تعویض شوند. هرگاه یکی از فیوزها بسوزد، معمولاً ECU یا کامپیوتر خودرو هشدار می‌دهد، اما فیوز سوخته را مشخص نمی‌کند. برای این منظور، باید هر یک از فیوزهای موجود در جعبه‌فیوزهای مختلف خودرو بررسی شوند. پیداکردن فیوزهای شیشه‌ای و مستطیلی، کار دشواری نیست؛ تنها کافی است از محفظه شفاف آن‌ها وضعیت سیم را بررسی کنید.

شناسایی فیوز سوخته

درصورتی‌که فیوز سوخته باشد، اتصال آن قطع می‌شود؛ اما در خصوص فیوزهای فلزی، شناسایی فیوز سوخته به همین سادگی نیست و برای پیدا کردن آن، فرآیند پیچیده‌تری پیش ‌رو دارید؛ چراکه دیگر خبری از یک محفظه شفاف نیست. برای این منظور، شما باید دو سر فیوز را به دو طرف مالتی‌متر متصل کنید. درصورتی‌که مالتی‌متر عبور جریان را نشان دهد، به معنی سالم‌بودن فیوز است و درغیراین‌صورت، فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای انجام این کار، درصورتی‌که به مالتی‌متر دسترسی ندارید، می‌توانید از یک چراغ آزمایش نیز استفاده کنید. برای تعویض فیوزها، می‌توانید از انبرک موجود در جعبه‌فیوز استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *