جعبه فیوز پژو 206 و رانا
جعبه فیوز 206 و سیستم برقکشی پژو 206 با دیگر خودروهای شرکت ایران خودرو مانند سمند و پژو 405 متفاوت است. در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد و تعویض هر فیوز را برای شما مخاطبین عزیز شرح دهیم؛ پس اگر مالک خودرو 206 هستید یا تصمیم به خرید 206 دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.
همانطورکه میدانید، فیوزها در مسیر ارسال جریان الکتریکی به قطعات الکترونیکی مختلف خودرو قرار میگیرند و در صورت افزایش شدید ولتاژ یا نوسانات برق، جریان برق را قطع میکنند تا از آسیبرسیدن به آنها جلوگیری شود؛ البته پساز اینکه جریان برق قطع شد، فیوز نیز میسوزد.
هر خودرو دارای نقشه سیمکشی و جعبهفیوز مخصوص به خود است و جعبه فیوز 206 نیز از این امر مستثنی نیست؛ برای اینکه بتوانید خودرو را عیبیابی کنید، فیوز مرتبط با هر قطعه را شناسایی و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید، باید از این نقشه آگاهی داشته باشید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که میخواهید با جعبه فیوز پژو 206 آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.
جعبه فیوز 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز
پژو 206 دارای دو جعبهفیوز است که در قسمتهای مختلف خودرو نصب شدهاند. یکی از آنها، در داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد و جعبهفیوز دیگر در کاپوت قرار گرفته است. هر یک از این فیوزها، جریان ورودی به یک یا چند قطعه خودرو را کنترل میکنند. در بخشهای بعدی، به بررسی هر دو جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز موجود در آنها میپردازیم. توجه داشته باشید اگر مهارت لازم در زمینه برق داخلی پژو 206 را ندارید، بهتنهایی اقدام به تعویض فیوز خودرو نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
جعبه فیوز داشبورد 206
همانطورکه گفتیم، جعبهفیوز داشبورد، داخل کابین و زیر غربیلک فرمان قرار دارد. جعبهفیوز در زیر درپوش پایین فرمان خودرو، مخفی شده است. روی درپوش، یک پیچ قرار دارد. برای اینکه به جعبهفیوز دسترسی داشته باشید، باید با استفاده از ابزاری مانند سکه، پیچ را یک چهارم دور بچرخانید تا درپوش باز شود و فیوزها نمایان شوند.
تعدادی فیوز یدک و یک انبرک جهت تعویض فیوزها در کنار جعبهفیوز وجود دارد. در جدول زیر، به کاربرد هر یک از این فیوزها اشاره شده است:
ردیف | شماره فیوز | شدت جریان | کاربرد |
1 | F21 | _ | رزرو |
2 | F22 | 10A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو)- یونیت کیسه هوا و نود مرکزی |
3 | F23 | 20A | تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول)- فندک |
4 | F24 | 10A | تغذیه سوئیچ اصلی- وضعیت اول (تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر) |
5 | F25 | 10A | تغذیه دائم رادیو |
6 | F26 | 20A | تغذیه نود مرکزی |
7 | F27 | 20A | تغذیه نود مرکزی |
8 | F28 | 30A | تغذیه نود مرکزی- تغذیه اصلی و تحریک رله محرک در عقب |
9 | F29 | 30A | شیشه بالابر عقب |
10 | F30 | 30A | تغذیه نود مرکزی (شیشه بالابر جلو) |
11 | F31 | 30A | شیشه گرمکن عقب |
12 | F32 | 30A | تغذیه فن بخاری |
13 | F33 | 30A | استارت موتور |
14 | F34 | 10A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبلایزر، کانکتور عیبیابی، جلوآمپر، سنسور فشار گاز کولر، یونیت موتور |
15 | F35 | 5A | تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو)- سیستم ضدقفل ترمز ABS |
16 | F36 | 10A | تغذیه باتری ایموبلایزر، کانکتور عیبیابی، جلو آمپر، تحریک شیشه گرمکن، پمپ شیشهشوی |
جدول چیدمان رلههای موجود در جعبهفیوز 206 و عملکرد آنها
ردیف | شماره رله | عملکرد رله | شدتجریان – نوع |
1 | R1 | پمپ شیشهشوی جلو | 30A- 2 Contact |
2 | R2 | پمپ شیشهشوی عقب | 30A- 2 Contact |
3 | R3 | گرمکن شیشه عقب و آینهها | 30A- 1 Contact |
4 | R4 | فن بخاری | 40A- 1 Contact |
5 | R5 | شیشهبالابر عقب | 30A- 1 Contact |
6 | R6 | شیشهبالابر جلو | 30A- 1 Contact |
7 | R7 | — | — |
8 | R8 | برفپاککن عقب | 30A- 2 Contact |
جدول جعبهفیوز داشبورد 206 در صورت نصب در خودرو
بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای رسمی پژو 206:
ردیف | شماره فیوز | شدتجریان | کاربرد |
1 | F1 | – | رزرو |
2 | F2 | 5A | رله فن بخاری |
3 | F3 | 5A | تغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر |
4 | F4 | 10A | تغذیه موتور برفپاککن عقب و قفل صندوقعقب |
5 | F5 | 5A | تغذیه نور زمینه |
6 | F6 | 5A | تغذیه سیستم ضدقفل ترمز ABS |
7 | F7 | 10A | تغذیه یونیت کیسههوا |
8 | F8 | 5A | تغذیه جلوآمپر، ایموبیلایزر، دیاگ ECU |
9 | F9 | 5A | تغذیه پمپ شیشهشور |
10 | F10 | 5A | تغذیه نود مرکزی BCM نمایشگر، شیشهبالابر جلو، حسگر دندهعقب |
11 | F11 | 10A | تغذیه چراغ دندهعقب |
12 | F12 | 5A | تغذیه سوئیچ چراغترمز |
13 | F13 | 10A | تغذیه سوئیچ سهحالته گاز کولر |
14 | F14 | 5A | تغذیه برق چراغ سقف، صندوقعقب |
15 | F15 | 20A | تغذیه برق فندک |
16 | F16 | 10A | تغذیه برق رادیوپخش |
17 | F17 | – | رزرو |
18 | F18 | – | رزرو |
19 | F19 | – | رزرو |
20 | F20 | – | رزرو |
21 | F21 | – | رزرو |
22 | F22 | 10A | تغذیه شیشهبالابرهای جلو |
23 | F23 | 5A | تغذیه برق گرمکن آینه |
24 | F24 | 30A | تغذیه برق گرمکن شیشه عقب |
25 | F25 | 30A | تغذیه قفل مرکزی |
26 | F26 | 20A | تغذیه نود مرکزی BCM |
27 | F27 | 5A | تغذیه رلهها، نمایشگر، کولر |
28 | F28 | 20A | تغذیه نود مرکزی BCM |
29 | F29 | 5A | تغذیه دیاگ |
30 | F30 | 10A | تغذیه حافظه رادیوپخش |
31 | F31 | – | رزرو |
32 | F32 | – | رزرو |
33 | F33 | 40A | تغذیه فن بخاری |
34 | F34 | 40A | تغذیه شیشهبالابر جلو، آینه |
35 | F35 | 40A | تغذیه شیشهبالابر عقب |
36 | F36 | 5A | رزرو |
37 | F37 | 10A | رزرو |
همچنین چیدمان رلههای موجود در جعبهفیوز داشبورد (در صورت نصب در خودرو) و عملکرد آنها به صورت زیر خواهد بود:
ردیف | شماره رله | عملکرد رله | شدتجریان – نوع |
1 | R1 | رله فن | 35A- 1 Contact |
2 | R2 | رله جلوآمپر، کولر و نود جلو FCM | 20A- 1 Contact |
3 | R3 | رله ولتاژ ECO | 35A- 1 Contact |
4 | R4 | رله گرمکن شیشهعقب و آینههای جانبی | 20A- 1 Contact |
5 | R5 | رله پمپ شیشهشور جلو | 20A- 2 Contact |
6 | R6 | رله پمپ شیشهشور عقب | 20A- 2 Contact |
7 | R7 | رله شیشه بالابر جلو | 35A- 1 Contact |
8 | R8 | رله شیشه بالابر عقب | 35A- 1 Contact |
9 | R9 | رله صندوقپران وموتور برفپاککن عقب | 20A- 2 Contact |
10 | R10 | رله دربازکن مرکزی | 20A- 2 Contact |
11 | R11 | رله درقفلکن مرکزی | 20A- 2 Contact |
جعبهفیوز محفظه موتور 206
همانطور که در بالا اشاره کردیم جعبه فیوز 206، شامل 2 جعبه فیوز است که در اینجا قصد داریم اطلاعاتی راجب جعبه فیوز محفظه موتور ارائه دهیم که در سمت راست، کاپوت قرار گرفته و در آن نیز تعدادی فیوز و رله وجود دارد که هر یک از آنها، با شماره مخصوصبهخود مشخص شدهاند. برای دسترسی به جعبهفیوز محفظه موتور گیرههای در جعبه را باز کنید و در آن را بردارید.
پساز اینکه کارتان تمام شد، در جعبه را ببندید و از جاافتادن صحیح گیرهها اطمینان حاصل کنید. در جدول زیر، به عملکرد هر یک از این فیوزها و همچنین چیدمان رلههای موجود در جعبهفیوز محفظه موتور و عملکرد آنها اشاره شده است:
شماره فیوز | شدتجریان | عملکرد |
1 | 40A | تغذیه برق سوئیچ استارت- ایموبلایزر |
2 | 30A | رله مهشکن- بوق |
3 | 40A | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
4 | 30A | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
5 | – | رزرو |
6 | – | رزرو |
7 | 30A | ترمز ABS |
8 | 30A | ترمز ABS |
9 | 40A– MAXI | فن دور تند و کند |
10 | 50A– MAXI | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
11 | 40A | تغذیه برق رابط سیستمهای درونی BCM |
12 | 20A | تغذیه نود جلو |
13 | 15A | تغذیه نود جلو |
14 | 30A | رله برفپاککن جلو |
15 | 10A | تغذیه اکسیژن سنسورها |
16 | 30A | تغذیه رله دوبل |
17 | 10A | تغذیه پمپ سوخت |
18 | 10A | تغذیه یونیت موتور |
شماره رله | عملکرد | شدتجریان – نوع |
RLY1 | رله کنترل موتور | 30A-1 Contact |
RLY2 | رله پمپبنزین | 30A-1 Contact |
RLY3 | رله مهشکن | 30A-1 Contact |
RLY4 | رله بوق | 30A-1 Contact |
RLY5 | رله برفپاککن جلو | 30A-2 Contact |
RLY6 | رله برفپاککن جلو | 30A-2 Contact |
برای تعویض فیوزها در جعبه فیوز 206 به چه نکاتی باید توجه کرد؟
تا این قسمت از مقاله به بررسی جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز پرداختیم. درصورتیکه قصد تعویض فیوز خودروی خود را دارید، حتماً به موارد زیر توجه کنید. در ابتدا و قبل از اینکه کاری انجام دهید باید همه تجهیزات الکترونیکی خودرو را خاموشکنید و سوئیچ را ببندید. فیوزهای موجود در جعبه فیوز زیر فرمان و داخل کاپوت را جهت پیداکردن فیوز سوخته بررسی کنید. این فیوز سوخته را میتوانید از روی قطعبودن سیم آن تشخیص دهید. با استفاده از انبرک، فیوز سوخته را بیرون بکشید و یک فیوز سالم با ظرفیت مشابه را با آن جایگزین کنید.
توجه داشته باشید استفاده از فیوز با ظرفیت بیشتر، میتواند به سیستم برق داخلی خودرو آسیب بزند و حتی ممکن است منجر به آتشسوزی شود. هرگز و حتی به مدت چند لحظه، از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ چراکه این کار میتواند به سیمکشی داخلی خودرو آسیب جدی وارد کند یا حتی باز هم منجر به آتشسوزی شود. اگر بهصورت مکرر و در بازههای زمانی کوتاه فیوزهای خودروی شما میسوزد، احتمال دارد سیستم برق خودروی شما دچار مشکل شده باشد. برای بررسی آن، حتماً به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات در خصوص محل قرارگیری فیوزها و وظایف آنها، میتوانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در ادامه به بررسی راهنمای جعبه فیوز 206 خواهیم پرداخت.
راهنمای تعویض فیوز خودرو
اکنون که با جعبه فیوز 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز آشنا شدید، خودتان نیز میتوانید برای تعویض فیوز خودروی خود اقدام کنید. در این بخش، شما را با چگونگی تعویض فیوز خودرو آشنا میکنیم. نوسانات جریان برق خودرو، سبب میشود فیوزها عمل و با قطع جریان برق از آسیبرسیدن به قطعات جلوگیری کنند. معمولاً وقتیکه فیوزها در مسیر جریان برق شدید قرار میگیرند، بهاصطلاح میسوزند و باید با یک فیوز سالم تعویض شوند. هرگاه یکی از فیوزها بسوزد، معمولاً ECU یا کامپیوتر خودرو هشدار میدهد، اما فیوز سوخته را مشخص نمیکند. برای این منظور، باید هر یک از فیوزهای موجود در جعبهفیوزهای مختلف خودرو بررسی شوند. پیداکردن فیوزهای شیشهای و مستطیلی، کار دشواری نیست؛ تنها کافی است از محفظه شفاف آنها وضعیت سیم را بررسی کنید.
شناسایی فیوز سوخته
درصورتیکه فیوز سوخته باشد، اتصال آن قطع میشود؛ اما در خصوص فیوزهای فلزی، شناسایی فیوز سوخته به همین سادگی نیست و برای پیدا کردن آن، فرآیند پیچیدهتری پیش رو دارید؛ چراکه دیگر خبری از یک محفظه شفاف نیست. برای این منظور، شما باید دو سر فیوز را به دو طرف مالتیمتر متصل کنید. درصورتیکه مالتیمتر عبور جریان را نشان دهد، به معنی سالمبودن فیوز است و درغیراینصورت، فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای انجام این کار، درصورتیکه به مالتیمتر دسترسی ندارید، میتوانید از یک چراغ آزمایش نیز استفاده کنید. برای تعویض فیوزها، میتوانید از انبرک موجود در جعبهفیوز استفاده کنید.