آیا ایمنی خودروهای بزرگ بیشتر است؟

بدون شک، ایمنی خودروهای مدرن نسبت به سالهای گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است. بررسی آمار موسسه بیمهای ایمنی بزرگراه (IIHS) این واقعیت را مورد تأیید قرار میدهد، زیرا تعداد مرگ و میرها از 22.5 مورد در هر 100,000 نفر در سال 1980 به کمتر از نیمی از این رقم، یعنی 11 مورد در هر 100,000 نفر در سال 2019 کاهش یافته است.
براساس گزارشی که در می 2020 توسط IIHS منتشر شد، آمار تلفات رانندگی در میان رانندگان خودروهای کوچک بیشتر از سایر انواع وسایل نقلیه است. این افزایش در آمار ناشی از تغییرات در طراحی سازههای خودرو، سختگیری بیشتر قوانین و تغییرات رفتار رانندگان در طی سه دهه اخیر است. با این حال، این نگرانی وجود دارد که آیا میتوان ایمنی نوع خاصی از خودروها را نسبت به سایرین برتر ارزیابی کرد؟
واقعیت این است که آمار مربوط به فوت ناشی از تصادفات، از جمله تفکیک بر اساس نوع خودرو، سرعت حرکت یا مسیر، به طور کامل منتشر نشده است. همچنین، شرکتهای خودروسازی نیز تمایل چندانی به ارائه اطلاعات ایمنی محصولات خود به صورت جزئی ندارند. بر اساس گزارشی که در مه 2020 توسط مؤسسه IIHS منتشر شده و به بررسی تلفات رانندگی بر اساس دستهبندی خودروها پرداخته است، مشاهده میشود که آمار فوتیها در میان رانندگان خودروهای کوچک از دیگر دستهها بیشتر است.

وقتی به مقایسه خودروهای سدان و هاچبک میپردازیم، نتایج نشان میدهد که آمار مرگ و میر در هاچبکهای کوچک بیش از دو برابر سدانهای بزرگ است. همچنین، در دستهبندی خودروهای کراساور و شاسیبلند، این فاصله به چهار برابر افزایش مییابد. در تمامی دستهها این روند مشهود است، علیرغم اینکه در گروه خودروهای کوپه و پیکاپهای دیفرانسیل-عقب، تأثیر ابعاد خودروها بر آمار تلفات چندان قابل توجه نیست.
در میان فهرست خودروهایی که کمترین میزان تلفات را بین سالهای 2014 تا 2017 داشتهاند، فقط چهار مدل کوچک شامل رنجرور ایووک، فولکسواگن گالف، نیسان لیف و میتسوبیشی ASX دیده میشود، در حالی که بقیه خودروها در دستهبندی محصولات میانسایز یا بزرگ قرار دارند. از سوی دیگر، در بین 20 خودرویی که بیشترین آمار تلفات را به ثبت رساندهاند، 15 خودرو در دسته کوچک جای میگیرند. همچنین، میزان تلفات خودروهای اسپرت دو برابر نمونههای شاسیبلند و پیکاپ گزارش شده که یکی از علل این موضوع میتواند وزن سبکتر این خودروها باشد.
انرژی جنبشی به طور مستقیم با وزن یک شی در ارتباط است و خودرویی که سنگینتر است، تکانه بیشتری را نسبت به خودروی سبکتر دارد. فرمول محاسبه انرژی جنبشی برابر با نصف جرم یک جسم ضربدر مجذور سرعت آن است؛ بنابراین، زمانی که یک خودروی سبک با جسم دیگری برخورد میکند، اثر بیشتری از این انرژی جنبشی دریافت خواهد کرد.

جالب توجه است که مینیونها کمترین میزان تلفات را در میان تمام دستههای خودرویی دارند. این امر نه تنها به وزن مناسب این خودروها مربوط میشود بلکه رفتار رانندگان آنها نیز تأثیر زیادی در این موضوع دارد.
از این رو، میتوان نتیجهگیری کرد که علاوه بر نوع خودرویی که انتخاب میکنید، شیوه رانندگی شما نیز میتواند به طور قابل توجهی در کاهش احتمال وقوع خطرات مختلف نقش داشته باشد.
همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید و فروش خودرو و دریافت اطلاعات از شرایط خرید اقساطی خودرو و همچنین طرح معاوضه خودرو نقد و اقساط فوری با ما در خودروشاپ همراه باشید. ضمناً جهت تکمیل فرم وام روی سند خودرو اینجا کلیک کنید.