کم کردن سرعت یک تریلر چند تنی، اتوبوس یا یک قطار در حال پایین آمدن از یک شیب تند فشار زیادی را بر سیستمهای ترمز معمول وارد میکند که باعث میشود وسیله نقلیه گاهی از کنترل خارج شود و یا حتی باعث عمل نکردن ترمز شود! اینتاردر راهحلی برای این مشکل است.
قدرت موتور تنها ملاک مهم برای خودرو نیست، خودروهای سنگین علاوه بر قدرت، نیازمند بیشترین مقدار نیروی ترمز در کمترین زمان ممکن هستند. یک اتوبوس کاملاً پر را در حال پایین آمدن از شیب تند یک جادهٔ کوهستانی تصور کنید، رانندگانی که دسترسی مطمئن به یک ترمز هیدرولیکی دارند قطعاً دارای عملکرد ایمنتری برای کنترل خودرو هستند.
ترمز کمکی اینتاردر (Intarder) بسیار کمحجم و سبک (65Kg) که میتواند بهراحتی در کنار سیستم انتقال قدرت نصب شود که نهتنها کمکی برای ترمز موتور (engine braking) است بلکه تنشها و فشارهای وارده بر سیستم ترمز معمول را میتواند تا 90% کاهش دهد؛ که این عملکرد بیشتر نمود خود را در شیبهای طویل کوهستانی دارد. این سیستم باعث میشود تا ترمز اصلی خودرو خنک بماند و ظرفیت کامل خود را داشته باشد تا در ترمزگیری های ناگهانی وارد عمل شود و به بهبود کنترل خودرو کمک کند.
خودروهایی دارای Intarder هستند، دچار خوردگی و از بین رفتگی ترمز، ناشی از فشار زیاد وارد بر ترمزها نمیشوند و این امر صرفهٔ اقتصادی زیادی برای رانندگان دارد.
قدرت در کنترل سرعت
در درون Intarder دو چرخ پرهدار مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند. یکی روتور چرخان با سرعت بالا و دیگری استاتور بدون حرکت. هنگامی که Intarder فعال میشود یک پمپ هیدرولیکی کنترلشده توسط سیستم الکترونیکی خودرو، روغن با ویسکوزیته (چسبندگی) بالا را به داخل Intarder تزریق میکند روتور که به محور انتقال قدرت خودرو متصل است به این سیال شتاب میدهند و آن را در یک مسیر چرخشی به سمت استاتور میفرستد. این روغن با نیروی که روتور به آن وارد کرده وارد فضای ثابت بین پرههای استاتور میشود و استاتور روغن را با قدرت زیاد و مخالف با جهت حرکت روتور پس میزند. این امر، باعث برخورد ضربه گونهٔ سیال با روتور میشود که گشتاور بازدارندهٔ قدرتمندی ایجاد میکند. این گشتاور اول به محور انتقال قدرت و بعد؛ بهنوعی به چرخها منتقل میشود. گرمای حاصل از تبدیل انرژی نیز توسط روغن جذب میشود. روغن پس از خروج از Intarder به یک مبدل حرارتی منتقل میشود و در آنجا گرمای گرفته را از دست میدهد و روغن خنک میشود. این مجموعه قدرت نگهدارندگی قابلتوجهی تولید میکند درحالیکه هنوز دیگر سیستمهای ترمزی خودرو فعال نشدهاند که موضوع در خودروهای سنگین کارایی بالایی دارد.
تمامی این مجموعه مراحل بهسرعت اتفاق میافتد بهگونهای که در بهترین حالت حدود یک ثانیه زمان میبرد که البته این زمان برای فعال شدن کامل Intarder کافی است.
نسل سوم Intarder های شرکت ZF توانایی تولید تا ماکزیمم 4000Nm گشتاور بازدارنده و 600kN نیروی ترمز را دارند. این سیستم میتواند بهصورت اتوماتیک یا با انتخاب یکی از 5 حالت توسط راننده تنظیم شود.
Intarder میتواند سرعت هر خودروی سنگینی را به طور قابلتوجهی تحت کنترل نگه دارد. حتی تعویض دنده و سایر سیستمهای ایمنی خودرو مانند ABS, ESP میتوانند عمل کنند و مانعی برای Intarder نخواهند بود.
منبع:
پدال
در ادامه بخوانید:
نقد و بررسی و مقایسه تندر90 و رانا (+ویدیو)
راهنمای خرید خودرو تا 200 میلیون تومان + جدول
رانا پلاس بخریم یا 206 صندوقدار؟