مقالات آموزشی فنی

۱۳ روش برای کاهش صدای موتور ماشین

۱۳ روش برای کاهش صدای موتور ماشین

احتمالا شما هم موافق هستید که ورود سروصدای زیاد به داخل ماشین اعصاب خردکن است، به حدی که شاید لذت رانندگی را به مقدار زیادی کاهش دهد و مشکلات زیادی در این زمینه برای راننده و سرنشینان به وجود آورد.

 

جدا از خودروهای قدیمی و فرسوده که معمولا به طور ذاتی سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند و ارزش هزینه کردن در زمینه کاهش صدای موتور ماشین را ندارند، راه‌حل‌هایی وجود دارد تا به‌واسطه آن بتوان در خودروهای جدیدتر سروصدای ورودی به کابین را کاهش داد.

 

علت بروز سروصدای اذیت کننده در موتور ماشین

بروز سروصدای اذیت‌کننده از سمت موتور خودرو تنها یک دلیل دارد و آن هم وجود ایراد در یکی از بخش‌های پیشرانه است که باعث شده موتور به درستی کار نکند و به سروصدا بیفتد. البته باید تاکید کنیم موتورهای قدیمی که به طور ذاتی در حالت عادی نیز صدای زیادی تولید می‌کند، شامل این قضیه نمی‌شوند.

گاهی اوقات دیر عوض کردن روغن و یا کاهش سطح روانکار موتور باعث می‌شود تا پیشرانه ماشین به نرمی کار نکند و زمانی که کمی تحت فشار قرار می‌گیرد، سروصدای غیرعادی و بیش از حد معمول تولید کند. بنابراین با سرویس دوره ای به موقع و تعویض روغن فیلترهای مربوطه می‌توان در این مواقع سروصدای موتور را تا حد زیادی کاهش داد و از نرم کار کردن پیشرانه لذت برد. اما به جز این مورد بروز هرگونه سروصدای غیرعادی از قسمت‌های مختلف موتور می‌تواند نشانه مهمی مبنی بر وجود ایراد و نقص در بعضی اجزای موتور باشد که در ادامه به طور کامل‌تر به این مبحث پرداخته‌ایم .

دلایل صدای غیرعادی موتور خودرو

 

به منظور کاهش صدای موتور ماشین باید ابتدا منبع سروصدای غیرعادی موتور را شناسایی کنیم. مواردی مثل سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، تسمه‌ها، بلبرینگ‌ها و… مهم‌ترین منابع تولید سروصدای غیرعادی در ماشین هستند. اگر هر یک از این قطعات دچار ایراد و خرابی شود، اولین نشانه آن بروز سروصدای غیرعادی در موتور است.

صدای غیرعادی ناشی از سوپاپ خودرو

اگر سیت سوپاپ یا همان نشیمنگاه سوپاپ در سرسیلندر دچار خوردگی شده باشد، ضمن فرار کمپرس از این بخش و کاهش قدرت موتور، ممکن است سروصدای غیرعادی، چیزی شبیه برخورد پشت سرهم دو قطعه فلزی به گوش برسد. البته این مورد چندان معمول نیست.

در مورد سروصدای سوپاپ‌ها، معمولا تنظیم نبودن فاصله بین بادامک‌ها و انتهای سوپاپ (فیلر سوپاپ) باعث این مشکل می‌شود. در خودروهای قدیمی که سوپاپ‌ها به صورت دستی تنظیم می‌شود، نیاز است در بازه‌های مختلف سوپاپ‌ها فیلر زنی شوند.

در خودروهایی مثل پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ که به جای پیچ فیلر از مکانیزم شیم‌بندی استفاده شده، لازم است در دوره‌های زمانی مشخص نسبت به شیم‌بندی مجدد استکان تایپیت برای کاهش صدای موتور خودرو و عملکرد بهتر پیشرانه اقدام شود.

خوشبختانه در اکثر خودروهای جدید از استکان تایپیت‌های هیدرولیک جهت تنظیم اتوماتیک فاصله بین سوپاپ و بادامک استفاده می‌شود که نیاز به تنظیم ندارند. برای جلوگیری از خرابی این نوع تایپیت‌ها لازم است روغن موتور خودرو سر موقع تعویض شود تا عمر این تایپیت هیدرولیک‌ها زودتر از موعد به پایان نرسد.

مورد دیگری که می‌تواند باعث بروز سروصدای موتور از ناحیه سوپاپ‌ها شود، به تنظیم نبودن تسمه تایم و برخورد سر سوپاپ با پیستون برمی‌گردد. در این مواقع برای کم کردن صدای موتور خودرو لازم است ابتدا تسمه تایم تنظیم شود؛ اگر صدا رفع نشد باید سرسیلندر باز شده و سوپاپ‌ها تعویض شوند.

صدای ناشی از یاتاقان زدن موتور

یاتاقان زدن می‌تواند پرخرج‌ترین صدایی باشد که از موتور شنیده می‌شود. اگر احساس کردید که صدایی شبیه به قرقر از نیمه پایینی موتور به گوش می‌رسد، خصوصا اگر با بالا رفتن دور موتور این صدا بیشتر شد، باید حتما بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کنید.

اگر شرایط خیلی بحرانی نباشد تعمیرکار می‌تواند تنها با باز کردن کارتر روغن و سپس تعویض یاتاقان خراب، مشکل را با کمترین هزینه حل کند. اما اگر ایراد مهمی در میل‌لنگ و یاتاقان‌ها پیدا شده باشد، آن وقت موتور به تعمیر اساسی با هزینه بسیار بالا نیاز خواهد داشت.

تنفس بد خودرو

گاهی اوقات برای کاهش صدای موتور ماشین لازم است سیستم تنفس خودرو مورد بررسی قرار گیرد. دیده شده که شل شدن اتصالات هواکش باعث بروز سروصدای اضافه در موتور شده است. همچنین سالم بودن و مسدود نبودن اگزوز نیز می‌تواند در کاهش صدای خودرو بسیار موثر باشد. به ویژه خراب شدن منبع اگزوز یکی از رایج‌ترین دلایل بروز صدای زیاد از موتور خودرو است که با تعویض آن می‌توان به کاهش صدای موتور خودرو کمک بسیاری کرد.

جسم خارجی در سیلندرها

ورود هرگونه جسم خارجی مثل سنگ‌ریزه و… به داخل سیلندر خودرو، می‌تواند باعث به وجود آمدن سروصدای غیرعادی از سمت موتور شود. اگر این جسم خارجی نتواند همراه با دود از موتور خارج شود، این سروصدا کماکان ادامه پیدا می‌کند و برای رفع آن باید به تعمیرکار مجرب مراجعه کرد.

خرابی دسته موتورها

دسته موتورها اتصالات فلزی و پلاستیکی هستند که موتور خودرو را سر جای خود به طرز ایمن ثابت نگه می‌دارند. اگر این دسته موتورها خراب شوند، پیشرانه به طور غیرعادی در سر جای خود لرزش می‌کند و سروصدای زیادی به اتاق خودرو منتقل می‌شود. با تعویض به موقع دسته موتورها می‌توانید رانندگی آرام و کم سروصدا تری را تجربه کنید.

ضربه به موتور خودرو

صدای ضربه موتور خودرو که معمولا از آن با نام ناک زدن یاد می‌شود، چیزی شبیه به تق تق های ریز و متوالی است که می‌تواند شروعی بر پایان عمر موتور خودرو باشد. البته با تنظیم موتور، تنظیم ایسیو، تنظیم تسمه تایم، تعویض یاتاقان‌های متحرک کهنه با نو، تعویض به موقع شمع و وایرها این عیب تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. گاهی موارد نیز ضربه زدن موتور به دلیل خرابی سنسور ناک رخ می‌دهد. در این شرایط می‌توان با تعویض این قطعه نه‌چندان گران، از ناک زدن موتور دوری کرد و عمر آن را افزایش داد.

صدای جیغ یا غژ غژ تسمه

صدای جیغ یا غژ غژ تسمه‌ها خصوصاً تسمه دینام یکی از رایج‌ترین صداهای ناهنجاری است که بعد از مدتی از محفظه موتور خودرو شنیده می‌شود. مناسب نبودن جنس تسمه و یا کهنه شدن بیش از حد آن، می‌تواند دلیل بروز این صدا باشد. گاهی موارد نیز سفت یا شل بودن بیش از حد تسمه باعث بروز چنین صدایی می‌شود. برای رفع این مشکل باید میزان سفتی تسمه تنظیم شود و در صورت کهنه شدن بیش از حد تسمه از نمونه نوع و با جنس مناسب استفاده کرد.

صدای فس فس داخل موتور

شنیده شدن صدای فس فس از سمت موتور معمولا یک دلیل دارد و آن هم نشتی هوا به داخل سیستم مکش خودرو است. بنابراین اگر با صدای فس فس در موتور خودرو روبرو شدید، ابتدا کلیه اتصالات، لوله‌های هواکش ورودی و خروجی از محفظه فیلتر هوا را به طور کامل سفت کنید. همچنین بهتر است که لوله‌های بخاری و رادیاتور را هم در این موارد چک کنید که با نشتی روبرو نباشد.

از طرف دیگر بهتر است لوله‌های حاوی گاز کولر هم کنترل شود؛ چرا که گاهی مواقع این صدای فس فس می‌تواند ناشی از وجود نشتی در سیستم کولر و تخلیه گاز آن باشد.

صدای تق تق از سمت چرخ های خودرو

اگر صدای تق تق متوالی خصوصاً هنگام دور زدن از سمت چرخ‌ها به گوش‌تان می‌رسد، باید حتما به تعمیرکار جلوبندی‌ساز مراجعه کرده و نسبت به تعمیر پلوس خودرو اقدام کنید. سر پلوس ها معمولا بعد از مدت طولانی دچار خرابی شده و هنگام دور زدن چنین صدایی از خود تولید می‌کنند.

صدای ناله هنگام چرخاندن فرمان

اگر صدایی شبیه به ناله هنگام چرخاندن فرمان به گوش شما می‌رسد، احتمال بدهید که مجموعه هیدرولیک فرمان خودرو خصوصا پمپ هیدرولیک دچار مشکل باشد. خرابی بلبرینگ پمپ هیدرولیک، خرابی اورینگ های آب‌بندی، کاهش سطح روغن هیدرولیک و… از جمله دلایلی است که بروز صدایی شبیه به ناله حین چرخاندن فرمان خودرو را ایجاد می‌کند.

صدای ضربه در محفظه زیر موتور

صدای ضربه و انفجار در محفظه زیر موتور معمولاً به تنظیم نبودن تایمینگ میل‌لنگ و میل سوپاپ مربوط می‌شود. در این مواقع موتور حرکت یکنواختی ندارد و انفجارهای کاملی در آن رخ نمی‌دهد. در نتیجه مواردی مثل کاهش شتاب و کاهش قدرت موتور دور از انتظار نیست. تنظیم کردن تایم موتور، استفاده از شمع و وایرهای مناسب، تنظیم کردن موتور با دستگاه دیاگ، اطمینان از عملکرد سالم کوئل‌ها می‌تواند در از بین بردن این ایراد مفید واقع شود.

صدای غیرعادی از چرخ‌ ها هنگام حرکت با سرعت بالا

گاهی مواقع که خودرو با سرعت بالا در یک جاده آسفالت در حال حرکت است، صدایی زوزه یا ناله مانند شبیه به «وُوو وُوو» از سمت چرخ‌ها شنیده می‌شود. خصوصاً ماشین‌هایی که مسافت زیادی را پیموده‌اند، بیشتر با چنین ایرادی مواجه می‌شوند. این صدا به خرابی یا گیرپاژ کردن بلبرینگ چرخ‌ها مربوط و برای رفع آن لازم است بلبرینگ چرخ خراب با نمونه نو تعویض شود. در این بین شاید صداهایی شبیه به خرخر و یا لرزش غیرعادی نیز از سمت موتور خودرو شنیده شود که با تعویض بلبرینگ چرخ‌ها این مشکل هم مرتفع خواهد شد.

صدای خرخر یا ضربه‌ ای منظم از درون موتور

اگر صدای شبیه به خرخر خصوصا هنگام روشن کردن ماشین در اول صبح به گوشتان رسید، احتمال بدهید که تایپیت‌های هیدرولیک روی فنر سوپاپ‌ها دچار کثیفی یا ایراد باشد. البته این صدا بیشتر شبیه به قرقر است که با کمی گرم شدن موتور از بین می‌رود.

اگر این صدا بیش از حد ادامه پیدا کرد، لازم است حتما جهت رفع عیب به تعمیرگاه مراجعه کنید. تعویض به موقع روغن می‌تواند از بروز این عیب جلوگیری کند.

برای رفع این صدا اگر تعمیرکار ماهر و دلسوز باشد، شاید بتواند با هواگیری تایپیت هیدرولیک، مشکل شما را رفع کند؛ در غیر این صورت لازم است با صرف هزینه زیاد نسبت به تعویض تمامی استکان تایپیت‌های خودرو اقدام کنید تا موتور مجددا به صورت عادی و بدون سروصدای اضافه کار کند.

صدای زوزه دیفرانسیل و گیربکس

زوزه دیفرانسیل و گیربکس از دیگر صداهایی است که خصوصا در دنده‌های سه به بعد به وضوح شنیده می‌شود. معمولا خودروهای دیفرانسیل عقب مثل پیکان و پژو RD بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند.

صدای زوزه دیفرانسیل ناشی از خرابی و خوردگی دنده‌های داخلی دیفرانسیل است که به دلیل عمر بالا و کیفیت روغن نامناسب ایجاد می‌شود. همچنین اگر دنده‌های داخلی گیربکس دچار خوردگی و دفرمگی شوند، ممکن است صدایی شبیه زوزه از گیربکس شنیده شود. برای رفع این مشکل نیز لازم است دنده معیوب از روی شفت جدا شده و با نمونه سالم تعویض شود.

صدای تیز هنگام کم کردن سرعت با ترمز

احتمالا اکثر شما با این صدا آشنا هستید و دلیل آن را می‌دانید. با این حال لازم است تاکید کنیم که اگر هنگام ترمز گیری صدایی شبیه جیغ از سمت تایرها به گوشتان رسید، باید حتما لنت و دیسک‌های ترمز را بررسی کنید.

معمولا به اتمام رسیدن لنت ترمز و اصطکاک آن با دیسک‌ها منجر به بروز چنین صدایی می‌شود. گاهی موارد نیز البته لنت یا دیسک مشکل اساسی ندارند و این ایراد صرفاً به دلیل نوع جنس لنت ترمز به وجود می‌آید که گرچه جای نگرانی ندارد، اما به هر حال اگر این صدا را هنگام ترمزگیری شنیدید، حتما لنت‌ها و دیسک را بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه نقص، نسبت به تعویض قطعه معیوب اقدام کنید.

صدایی شبیه تیک تاک ساعت

اگر از موتور خودرو شما صدایی شبیه به تیک تاک ساعت به گوش می‌رسد، باید بدانید که احتمالا تایپیت‌های هیدرولیک‌ آن به درستی کار نمی‌کند. البته دیده شده که بسیاری از خودروهای نو با همین صدا به مشتری تحویل داده شده و مدت‌های طولانی نیز بدون ایراد به کار خود ادامه داده‌اند.

بنابراین اگر ماشین شما از ابتدای تحویل چنین صدایی تولید می‌کند، خیلی جای نگرانی نیست. اما اگر به یکباره احساس کردید که این صدا در سرسیلندر به طور واضحی به گوش می‌رسد، بهتر است که نسبت به سرویس دوره‌ ای خودرو و تعویض روغن به موقع اقدام کنید. اگر مشکل رفع نشد حتما با یک تعمیرکار مجرب مشورت کنید. این صدا به خودی خود نمی‌تواند ایراد مهمی به شمار بیاید اما اگر تعمیرکار تشخیص دهد که حتما باید تایپیت هیدرولیک تعویض یا سرویس شود، لازم است این کار را انجام دهید.

صدای ناشی از لرزش درها

اگر درهای خودرو به خوبی تنظیم یا به اصطلاح رگلاژ نشده باشند و هنگام بسته شدن به طور دقیق در جای خود قرار نگیرند، این مشکل می‌تواند باعث بروز سروصدا در اتاق خودرو شود. بدین منظور بهتر است نسبت به رگلاژ کردن درها اقدام کنید تا حین حرکت از روی ناهمواری‌های سطح جاده، سروصداهای مزاحم داخل اتاق خودرو به حداقل برسد.

صدای شبیه به برخورد دو فلز هنگام گرفتن کلاچ

اگر متوجه شدید که صدایی ناهنجار شبیه سایش دو فلز بعد از فشردن پدال کلاچ در خودروهای مجهز به گیربکس دستی به گوشتان می‌رسد، بدانید که احتمالا بلبرینگ کلاچ خودرو دچار ایراد شده و لازم است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

البته این بلبرینگ کلاچ معمولا در هر تعویض دیسک و صفحه با نمونه نو جایگزین می‌شود و نیازی ندارد که دیسک و صفحه آن را تعویض کنید. اما به هر حال اگر چنین صدایی هنگام کلاچ گرفتن به گوشتان رسید، لازم است مجددا گیربکس از موتور جدا شده و بلبرینگ کلاچ تعویض شود.

۱۳ روش کم کردن صدای موتور خودرو

بعد از آشنایی با دلایل بروز سروصدای خودرو، بهتر است چند راه‌حل مفید در زمینه کاهش صدای موتور ماشین و به طور کلی کاهش صدای خودرو را نیز مرور کنیم.

عایق بندی

عایق بندی کابین اولین و موثرترین راهی است که میزان نفوذ سروصداهای مزاحم به ویژه صدای باد، نویز لاستیک‌ها هنگام حرکت روی آسفالت و سروصدای موتور به داخل کابین را کاهش می‌دهد.

استفاده از عایق مناسب در پشت داشبرد و رودری‌ها می‌تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود. درزبندی درهای خودرو با نوار لاستیکی نو نیز در این زمینه تاثیر بسزایی دارد. بنابراین عایق بندی فضای داخل اتاق یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش صدای موتور ماشین و در نتیجه ارتقای لذت سواری با خودرو به شمار می‌رود.

متاسفانه اکثر خودروهای داخلی از این جهت دچار ضعف‌های جدی هستند اما می‌توان با مراجعه به بعضی مراکز افترمارکت، عملیات عایق بندی کامل نواحی پشت داشبرد و رودری‌ها را انجام داد.

استفاده نکردن از لاستیک ‌های پهن و بزرگ

لاستیک‌های پهن تماس بیشتری با جاده دارند؛ پس واضح است که اصطکاک و سروصدای بالاتری هم تولید خواهند کرد. به منظور کاهش سروصدای ناشی از نویز لاستیک‌ها خصوصاً هنگام حرکت با سرعت بالا در بزرگراه، بهتر است که از تایرهای سایز استاندارد استفاده کنید.

استفاده از اسپیلتر

استفاده از اسپلیتر ضمن ارتقای پایداری و چسبندگی خودرو، باعث می‌شود تا هوای کمتری از زیر ماشین عبور کند و از سروصداهای اضافه خودرو کاسته شود. کاهش فشار روی موتور و در نتیجه نرم‌تر کارکردن پیشرانه هم از دیگر مزایای این قطعه به شمار می‌رود.

بررسی کهنه نبودن تسمه

همان‌طور که اشاره شد کهنه شدن تسمه‌ها می‌تواند به انتشار صدای جیغ مانند از سمت آنها منجر شود. اگر با این صدا روبرو هستید، بهتر است تسمه را بررسی و در صورت کهنه بودن، آن را با قطعه نو و استاندارد تعویض کنید.

استفاده نکردن از ابزار ضد آیرودینامیک خودرو

هر وسیله‌ای که باعث شود بدنه خودرو از حالت استاندارد و آیرودینامیک خود خارج شود، می‌تواند باعث افزایش سروصدای ماشین شود. این کار میزان فشار روی موتور و همچنین اصطکاک بدنه با هوا را بیشتر می‌کند و در نتیجه سروصدای تولید شده از ناحیه موتور و نویز باد به مقدار بیشتری به گوش سرنشینان می‌رسد.

بررسی غلتک تسمه سفت کن

اگر تسمه‌ها به خوبی سر جای خود قرار نگیرند سروصدا تولید خواهند کرد. غلتک تسمه سفت‌کن یا همان بلبرینگ تسمه سفت‌کن در این زمینه نقش اساسی دارد و میزان کشش تسمه را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

اگر این قطعه خراب باشد قطعا دیگر نمی‌تواند تسمه را به خوبی در مسیر مربوطه با کشش مناسب نگه دارد و سروصدا ایجاد می‌شود. پس حتما از سالم بودن غلتک تسمه سفت‌کن مطمئن شوید. در حالت عادی این غلتک باید بدون هیچ‌گونه لرزش و به صورت کاملا روان در جای خود بچرخد؛ اگر متوجه شدید که حرکت غلتک چندان روان نیست و با لرزش همراه است، بدانید که نیاز به تعویض دارد.

بررسی موتور و لوله‌ های اطراف آن

بهتر است گاهی درپوش موتور را بالا دهید و اتصالات آن، به ویژه بست شیلنگ‌ها و لوله‌ها را بازرسی کنید تا اگر ایرادی وجود دارد، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

بررسی پلوس خودرو

برای بررسی پلوس خودرو باید به تعمیرکار جلوبندی‌ساز مراجعه کرد. هرگونه احساس لرزش یا صدای تق تق هنگام دور زدن می‌تواند نشانه‌ای از خراب بودن پلوس خودرو باشد.

بررسی پمپ هیدرولیک

اگر صداهای غیرعادی ناله مانند هنگام دور زدن به گوش می‌رسد، احتمال دارد که پمپ هیدرولیک فرمان خودرو دچار ایراد شده باشد. در این مواقع بهتر است با مراجعه به تعمیرکار ماهر نسبت به رفع عیب پمپ هیدرولیک اقدام شود.

بررسی محفظه زیر موتور و داخل سیلندر

برای بررسی محفظه روغن زیر موتور و همچنین فضای داخل سیلندر باید به تعمیرگاه مراجعه کرد. مکانیک با باز کردن کارتر روغن و تمیز کردن آن، هرگونه ناخالصی و براده فلزی احتمالی درون آن را کاملا پاک می‌کند.

همچنین دسترسی به فضای داخل سیلندر به راحتی ممکن نیست و برای این کار لازم است که سرسیلندر به طور کامل جدا شود. اما اگر مکانیک تشخیص دهد که این کار ضروری نیست، می‌تواند با باز کردن شمع‌ها و سپس استارت زدن موتور، براده‌های ریز را همراه با کمپرس موتور از حفره شمع به بیرون هدایت کند. اما اگر ایراد جدی باشد، جهت دسترسی به داخل سیلندر لازم است بخش بالای موتور یا همان سرسیلندر به طور کامل جدا شود که این کار فرآیند پیچیده‌تری خواهد داشت.

بررسی لنت ترمز

سعی کنید همیشه پیش از اتمام لنت‌ها، آنها را با قطعه نو و استاندارد تعویض کنید تا هم ایمنی شما افزایش پیدا کند و هم از ایجاد سروصدا هنگام ترمز گرفتن جلوگیری به عمل آید.

پوشاندن منافذ در و پنجره ماشین

اگر منافذ در و پنجره ماشین به خوبی درزگیری نشده باشند، نفوذ صدای باد به داخل می‌تواند آزاردهنده باشد. نوار درها و درزگیر پنجره‌ها معمولا بعد از چند سال دچار خشکی شده و قابلیت ارتجاعی اولیه خود را از دست می‌دهند. در این مواقع باید نوار در و درزگیر پنجره‌ها توسط شخصی ماهر تعویض شود تا از نفوذ باد و سروصدای محیط به داخل کابین ممانعت به عمل آید.

استفاده از اسپری زیر بدنه

استفاده از اسپری مناسب جهت عایق سازی قسمت کف خودرو در برابر مواردی مثل رطوبت، برخورد سنگ‌ریزه، و…، ممکن است در کاهش سروصدای خودرو کمی موثر واقع شود. برای این منظور توصیه می‌کنیم ابتدا نسبت به تقلبی نبودن محصول مطمئن شوید و سپس آن را روی قسمت‌های زیرین و شاسی خودرو اسپری کنید.

تاثیر تعویض روغن موتور در کاهش صدای موتور خودرو

زمانی که روغن موتور کثیف شود قطعات حساسی مثل میل‌لنگ، پیستون‌ها و… فشار بیشتری را تحمل خواهند کرد. این فشار بیشتر موجب افزایش سروصدای موتور شده و عمر مفید خودرو هم کاهش پیدا می‌کند.

اما وقتی که روغن موتور را تعویض می‌کنیم، اجزای متحرک پیشرانه به طور روان در جای خود حرکت می‌کنند و فشار کمتری به آنها وارد می‌شود. بنابراین موتور با سروصدایی بسیار پایین‌تر به انجام وظیفه مشغول می‌شود و عمر مفید آن نیز افزایش پیدا می‌کند. ضمن آن که روغن تمیز بروز احتمالی صدماتی مثل یاتاقان زدن خودرو و روغن‌سوزی موتور را نیز کم می‌کند‌.

کلام آخر

در پایان به طور خلاصه توصیه می‌کنیم که برای کاهش صدای موتور ماشین و در کل کاهش سروصدای خودرو، ابتدا از سلامت بخش فنی شامل تسمه‌ها، بلبرینگ‌ها، اتصالات شلنگ و لوله‌ها، جلوبندی و… مطمئن شوید. سپس با عایق‌بندی و درزگیری درها و پنجره‌های اتاق نسبت به کاهش نفوذ سروصدا به داخل کابین اقدام کنید.

همچنین در سرویس و نگهداری موتور خودرو و گیربکس نیز کمی وسواس به خرج دهید؛ به عنوان مثال اگر همیشه روغن موتور را پس از هفت هزار کیلومتر تعویض می‌کنید، بهتر است آن را به بازه‌های ۵۰۰۰ کیلومتری کاهش دهید تا ضمن افزایش عمر مفید خودرو و کاهش مصرف سوخت، از ایجاد سروصدای اضافه در موتور جلوگیری کرده باشید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *