مقالات آموزشی خودرو

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی آریزو ۶

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی آریزو ۶

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی در خودرو آریزو ۶ وجود دارد، که به راننده در رانندگی در سربالایی‌ها کمک می‌کند. این سیستم به طور خودکار فعال می‌شود و از عقب‌گردی خودرو جلوگیری می‌کند.

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی یکی از ویژگی‌های حیاتی و مدرن خودروهای امروزی است که در خودروهای قدیمی تر قابل مشاهده نبود. این سیستم قادر است به بهبود هندلینگ خودرو، افزایش کارایی و پایداری آن کمک شایانی کند. در ادامه به بررسی عملکرد، مزایا و معایب این سیستم می‌پردازیم.

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی چیست؟

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی آریزو 6 HHC (Hill Hold Control) یا HAC (Hill-start Assist Control) به راننده کمک می‌کند تا در صورت توقف خودرو در یک مسیر سربالایی و با شیب، بتواند به راحتی دوباره حرکت به سمت بالا را آغاز کرده و از عقب‌روندگی خودرو جلوگیری نماید.

با وجود شرح داده شده به صورت ساده، باید توجه داشت که سیستم‌های کنترل ایستایی در سربالایی به این سادگی‌ها محدود نمی‌شوند. فرض کنید جاده‌ای که در آن توقف کرده‌اید دارای شیب بسیار زیاد است و خودرو شما دارای گیربکس دستی یا گیربکس دنده‌ای است. در چنین شرایطی، باید ترمز دستی را حفظ کنید، پا را از پدال ترمز بردارید و سپس شروع به حرکت نمایید.

اگر نتوانید به سرعت نیم‌کلاچ کنید و خودرو را به حرکت درآورید، احتمال بروز عقب‌روندگی خودرو و برخورد با دیگر خودروها یا افراد حاشیه‌ای بسیار زیاد است. اما با وجود وجود سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، این مشکلات رخ نخواهد داد و شما به راحتی می‌توانید خودرو را با هر شیب و شرایط مدیریت کنید.

اگه مفیده ببین!  هدایت خودروهای خودران

نحوه عملکرد سیستم کنترل ایستایی در سربالایی

علاوه بر فهم وظایف اصلی این سیستم، حال مطالعه خواهید کرد که این عمل چگونه صورت می‌گیرد. در خودروهای مجهز به سیستم‌های کنترل در سربالایی، حتی اگر ترمز دستی را حفظ نکنید و پا بر روی پدال ترمز نباشد، خودرو عقب حرکت نخواهد کرد؛ زیرا سنسورهای مخصوص این سیستم قادر به تشخصص وضع قرار گیردن خودرو هستند. تا زمان فشار دادن پدال گاز، خودرو ثابت خواهد ماند و تنها زمان فشار دادن پدال گاز، خودرو حرکت خواهد کرد.

نحوه استفاده از سیستم کنترل ایستایی در سربالایی آریزو ۶

فشردن پدال ترمز: زمانی که خودرو در سراشیبی متوقف است، راننده باید پدال ترمز را فشار داده و نگه دارد.

انتخاب دنده: راننده دنده مناسب را انتخاب کرده و سپس پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و آماده فشردن پدال گاز می‌شود.

فعال شدن HAC : با برداشتن پای راننده از روی پدال ترمز، سیستم HAC به طور خودکار فعال می‌شود.

اعمال فشار ترمز: سیستم HHC به طور موقت برای چند ثانیه فشار ترمز را به all four wheels اعمال می‌کند تا از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری کند.

شروع حرکت: راننده می‌تواند با فشردن پدال گاز به طور عادی به حرکت خود ادامه دهد.

نحوه کارکرد سیستم کنترل در سربالایی

با فعال شدن سیستم HAC، سنسورهای نصب شده در چرخ‌های خودرو، پس از تشخیص حرکت رو به عقب یا لغزش، با محاسبه نیازمندی فشار ترمز برای جلوگیری از لغزش، به آرامی فشار ترمز را به چرخ‌ها اعمال کرده و از حرکت رو به عقب جلوگیری می‌کند. حتی در صورت رها کردن پدال ترمز، این سیستم همچنان از ترمز استفاده می‌کند و از حرکت خودرو به سمت عقب جلوگیری می‌کند. سیستم کنترل ایستایی در سربالایی آریزو ۶ تا زمانی که پدال گاز فشار داده نشود، فعال باقی می‌ماند و خودرو را ثابت نگه می‌دارد؛ اما در برخی خودروها، این سیستم تنها برای ۲ تا ۳ ثانیه فعال بوده و سپس به طور خودکار غیرفعال می‌شود. پس از گذشت زمان تعیین شده یا فشار دادن پدال گاز، سیستم غیرفعال شده و خودرو حرکت خود را آغاز می‌کند.

اگه مفیده ببین!  فناوری های نوین خودرو

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات زیر را بخوانید:

کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر خودرو آریزو ۶

۵ کاربرد مهم  بینایی کامپیوتر در صنعت خودرو

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سیستم کنترل ایستایی در چه خودروهایی یافت می‌شود؟

سیستم کنترل ایستایی در گذشته، بیشتر در خودروهای شاسی بلند رایج بود، اما امروزه در بسیاری از سدان‌ها نیز یافت می‌شود.

برخی از خودروهای دیگر مجهز به سیستم کنترل در سربالایی

  • لکسوس IS300
  • جک S5
  • هیوندای سانتافه
  • تویوتا پرادو
  • کیا سراتو
  • ام وی ام X22
  • چری آریزو۵
  • کیا سورنتو
  • هیوندای i20
  • ام جی GS
  • بسترن B30
  • هیوندای سوناتا

سیستم کنترل حرکت در سربالایی چگونه فعال می‌شود؟

این سیستم می تواند به صورت خودکار یا دستی فعال شود. اگر حالت خودکار را انتخاب کنید، سیستم ایستایی، زمانی که خودرو در شیب است و پدال ترمز را فشار می‌دهید به طور خودکار فعال می‌شود. اگر حالت دستی را انتخاب کنید، باید HHC را با استفاده از پدال ترمز فعال کنید.

سیستم کنترل رانندگی در سربالایی به‌طوری عمل می‌کند که بعد از فعال شدن، هنگامی که خودرو در سربالایی قرار می‌گیرد سیستم، شیب سطح جاده را تشخیص می‌دهد و با محاسبه میزان فشار وارد شده بر ترمز، از حرکت کردن خودرو به سمت عقب جلوگیری می‌کند. اصل کار این سیستم زمانی است که راننده پایش را از پدال گاز بردارد.

جمع بندی

طبق توضیحاتی که برای شما عزیزان ارائه کردیم، می‌توان نام این سیستم را حافظ جان سرنشینان خودرو دانست. چرا که در جاده‌های سربالایی لغزنده این سیستم از عقب روندگی خودرو جلوگیری کرده و باعث حفظ جان شما و جلوگیری از حوادث می‌شود. سیستم کنترل ایستایی در خودروهای چینی تعبیه شده است و خودروسازان چینی با قراردادن این امکانات در خودور در حقیقت استانداردهای بین‌المللی ایمنی خودرو را رعایت کرده و سعی در عرضه خودروهای باکیفیت و ایمن دارند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *