مقالات خودرویی

شرایط تحویل حضوری ایران خودرو 1404

تحویل حضوری ایران خودرو در مازندران

تحویل بیش از 100 هزار خودرو در سال جدید

خرداد 1404: عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران خودرو، در واکنش به اخبار مربوط به توقف فروش خودروهای این شرکت، به فعالیت سه‌شیفته خطوط تولید اشاره کرد و توضیح داد که نگه‌داری این حجم از خودرو برای ما عملاً ممکن نیست؛ تمامی تولیدات بلافاصله به مشتریان تحویل داده می‌شود. وی همچنین تاکید کرد که در صورت زیان‌دهی صنعت خودرو، هیچ‌کس برای توسعه این حوزه سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

از ابتدای سال جاری، بیش از 101 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده است که شامل تعهدات قبلی و جدید می‌باشد. اوایل اردیبهشت‌ماه، با اجرای یک طرح فروش جدید، 38 هزار دستگاه تعهد جدید ایجاد شده است. به طور کلی، ما 195 هزار دستگاه تعهد به مشتریان داریم که در دست واگذاری است. در حال حاضر، حدود 10 هزار دستگاه معوق وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه به 5 هزار دستگاه کاهش یابد. خط تولید ایران‌خودرو به صورت سه‌شیفت فعالیت می‌کند و روزانه بیش از 2200 دستگاه خودرو تولید می‌گردد.

وی در مورد احتمال فروش خودرو در بورس توضیح داد که از ابتدای سال، تحویل خودروها آغاز شده و بنابراین امکان نگه‌داری خودرو برای فروش در آینده وجود ندارد. ظرفیت پارکینگ اصلی ما حداکثر به هشت هزار دستگاه محدود است و حتی با احتساب شهرستان‌ها، می‌توانیم تنها حدود 20 هزار دستگاه را نگه‌داری کنیم که این میزان به کمتر از تولید 10 روز شرکت می‌رسد. تعهد ما به مردم در اولویت قرار دارد و در صورت تاخیر در تحویل، مسؤولیت آن بر عهده ماست. به همین دلیل، هر آنچه که تولید می‌شود، به سرعت به مشتریان ارائه می‌شود. در روزهای اخیر، با وجود چالش‌های حمل‌ونقل در کشور، ما با همکاری نهادهای مرتبط، از جمله وزارت راه و سازمان‌های نظارتی، توانسته‌ایم خودروها را به‌موقع حمل کرده و بدون توقف قابل توجهی در تولید، به مشتریان تحویل دهیم.

آقای پیرمحمدی اعلام کرد که افزایش قیمت نهاده‌های تولید و نوسانات نرخ ارز باعث شده تا ایران‌خودرو، که در حال حاضر با زیان مواجه است، نتواند تعهدات جدیدی ایجاد کند که موجب افزایش ضرر گردد. در سالی که به عنوان سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» نامگذاری شده، نیاز به فضایی وجود دارد که سهام‌داران با خیال راحت‌تری سرمایه‌گذاری کنند. صنعت خودروسازی کشور باید به‌گونه‌ای پویا و سودآور عمل کند تا بیشتر سرمایه‌ها را به خود جلب کند. در راستای کاهش هزینه‌ها، ما همچنین بر توسعه محصولات تمرکز خواهیم کرد. تولید خودروهای هیبریدی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که تا کمتر از دو سال آینده، این محصولات وارد خط تولید شوند. ما قیمت‌های کف بازار را نمی‌پذیریم، زیرا با قیمت‌های واقعی فاصله دارند. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت در حال تلاش برای نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی هستند و ما نیز متعهد به پیروی از همین قیمت‌ها خواهیم بود.

وی تأکید کرد که تعیین قیمت واقعی می‌تواند به جلوگیری از ضرر مالی خودروسازان کمک کند و کاهش ضرر به افزایش تیراژ و عرضه خودروها منجر خواهد شد. هدف ما این است که با واقعی‌سازی قیمت‌ها، صف‌های خرید خودرو را از بین ببریم. زمانی که مصرف‌کننده نهایی خودرو را 40 تا 50 درصد بالاتر از قیمت کارخانه خریداری کند، این تفاوت قیمتی به جیب دلالان می‌رود. محاسبات ما نشان می‌دهد که در طی پنج سال گذشته، بیش از 500 هزار میلیارد تومان از منابع خودروسازان و مشتریان واقعی به واسطه‌گران منتقل شده است.

مدیر پروژه به تشریح مراحل تحویل خودروها از زمان خروج از خط تولید تا دریافت نهایی توسط مشتری پرداخت. این مراحل شامل بازرسی پیش از تحویل (PDI)، صدور فاکتور، اطلاع‌رسانی به نیروی انتظامی و تخصیص پلاک است که کل این پروسه تقریباً دو هفته به طول می‌انجامد. خودروهایی که در پارکینگ مستقر هستند، در حال طی کردن این مراحل هستند و جابجایی مداوم خودروها در پارکینگ‌ها به عنوان یک روند طبیعی ادامه دارد. تا کنون بیش از 104 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نشان‌دهنده رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته است. از این تعداد، 101 هزار دستگاه به مشتریان فاکتور و تحویل داده شده و روند تحویل خودروها به طور پیوسته ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *