ناک سنسور یعنی سنسور ضربه
همانطوری که از اسمش پیداست ربطی به ضربه داره و کارش شناسایی ضربه های وارد به موتور ماشین و اعلام اونها به ای سی یو هستش.
این ضربه ها به دلیل سوخت ناقص و احتراق بد هنگام(زود هنگام یا دیر هنگام)توسط پیستون و شاتون و قطعات متحرک به موتور ماشین زده میشه(انفجار ناقص موجب این فرایند میشه) و در دراز مدت موجب خرابی و فرسایش موتور میشه…صدای موتور رو هم زیاد میکنه و لرزش موتور زیاد میشه و نتیجه عمر موتور کم میشه.
ضربه زنی در اثر احتراق پیش رس(زود هنگام) یا خود سوزی مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ایجاد میشه ودر صورت تداوم میتواند منجر به صدمه به قطعات موتورگردد.
از جمله صدمات اون میشه به ترک خوردن و ذوب شدن پیستون خم شدن شاتون وصدمه به شمع ها اشاره کرد.
سنسور ضربه بروز آنرا حس کرده وبه Ecu گزارش میکندو Ecu در جهت جلوگیری از آن مقدار آوانس جرقه را کم کرده ونسبت هوا به سوخت را کمی غنی تر میکند.
با از بین رفتن ضربه زنی مجددا آوانس جرقه توسط Ecu افزایش میابد. این کاهش وافزایش مرتبا ادامه میابد تا جایی که موتور همیشه در شرایط
آستانه ضربه زنی که حداکثر بازدهی وجود دارد کار کند.
ناک سنسور روی بدنه موتور بیشتر در نواحی اوج تنش پیچ میشه…
عموما ناک سنسور یک عدد هستش اما در برخی موتور های پیشرفته از چند ناک سنسور در موتور در بخش های مختلف استفاده میشه.
بزارید توضیح بدم آوانس چیه:
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید همواره بعد از اینکه مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر توسط جرقه شمع محترق شد زمانی طول میکشد تا احتراق درون سیلندر بسط پیدا کند و به همین دلیل تاخیر کوتاهی بین اولین جرقه(نقطه1)و شروع احتراق(نقطه 2)اتفاق میوفتد.
جهت رسیدن به حداکثر قدرت خروجی موتور زمان جرقه می بایست طوری طراحی گردد که حداکثر قدرت احتراق(نقطه 3)در 10 درجه بعد از نقطه مرگ بالا * 10 ATDC(آخرین حد بالا رفتن پیستون)تولید شود.با توجه به فاصله زمانی لازم از لحظه شروع جرقه تا لحظه احترق کامل؛جرقه می بایست کمی قبل از نقطه مرگ بالا(**BTDC) زده بشه که اون رو آوانس جرقه میگن.
after top dead center *
before top dead center **
ناک سنسور وقتی وارد عمل میشه مقداری از قدرت ماشین رو کم میکنه برای اینکه میزان سوخت رو تغییر میده و این عمل باعث میشه مقدار سوخت کمتر بشه و در نتیجه اندکی از قدرت ماشین کم بشه.
گاهی به دلیل استفاده از بنزین نا مرغوب ناک مرتبآ وارد مدار میشه و این عمل باعث میشه قدرت ماشین کم بشه و راننده فکر کنه بخشی از ماشین مشکل داره.
اما مشکل از جایی نیست..
مشکل بنزینه نا مرغوبه که باعث میشه ناک برای جلوگیری از صدمه وارد عمل بشه و این کارش باعث کاهش قدرت بشه.
شما باید بنزین ماشینتون رو مطابق با عدد تراکم موتور انتخاب کنید و برای هر موتور از اکتان بنزین مخصوص اون استفاده کنید تا شاهد این مشکلات نباشید.
پایین بود اکتان بنزین موجب بیشتر شدن کار ناک سنسور میشه.
وقتی اکتان پایین باشه و مقدار تراکم بالا موتور ماشین شما بنزین رو بیشتر از حد ظرفیتش متراکم میکنه و این عمل باعث میشه بنزین زود منفجر بشه و ضربه زده بشه.
کار ناک دقیقآ تنظیم همین ضریه هستش و نمیزازه به موتور فشار زیادی بیاد.
بالا بودن زیاد اون هم همینطور.
بهتره بگم برای ماشینهایی که ناک سنسور دارند بنزین سوپر و بنزین ساده فرق چندانی از بابت اصطحلاک نداره و شما خیالتون از بابت تنش های موتور راحته.
فقط بنزین سوپر باعث کارکرد نرم تر میشه و میتونید راحت دور رو بالا ببرید.
البته استفاده از بنزین مناسب باعث بالا رفتن عمر ماشین میشه.
پس حد نرمال رعایت بشه.
محل پیچ شدن ناک سنسور در یک موتور(روی بلوکه)لازم به ذکر است برای هر موتور محل فرق میکند ولی عموما روی بلوکه و سرسیلندر هستش.
منبع:
http://www.avaxnet.com