مقالات آموزشی خودرو

نقشه جعبه فیوز پژو پارس

برای دارندگان پژو پارس آشنایی با جعبه فیوز پژو پارس ضروری است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو مانند بوق، برف پاک کن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر و ضبط ماشین کار نمی کند، گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

برای همین در این مقاله ام ام پارت قصد داریم درباره این جعبه فیوز بیشتر بدانیم و به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا شما بتوانید با تمامی مشخصات این جعبه آشنا شوید و در صورت بروز مشکلات احتمالی پیش آمده خودتان توانایی برطرف کردن آنها را داشته باشید. اگر مالک پژو پارس هستید یا تصمیم به خرید پژو پارس دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

فیوز پژو پارس چیست

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌ برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز پژو پارس به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و … از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو پژو پارس دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند.

همه فیوزهای پژو پارس در فرآیند شکستن مدار، به‌ اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل‌ جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای باز کردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز پژو پارس در کجا قرار دارد؟

جعبه فیوز پژو پارس در قسمت کابین خودرو و زیر یا اطراف فرمان خودرو قرار دارد.

جعبه فیوز اکثر ماشین‌های سواری، در قسمت کابین خودرو و زیر یا اطراف فرمان خودرو جاسازی شده است. به این ترتیب اگر مشکلی در سیستم برق‌رسانی خودرو مشاهده شود، راننده به راحتی می‌تواند با بررسی جعبه فیوز پژو پارس عیب فیوز پژو پارس را پیدا کرده و آن را تعویض نماید. در پژو پارس نیز جعبه فیوز در سمت چپ فرمان قرار دارد. براي دسترسی به فيوزها در جعبه فيوز را باز كنيد.

محل قرارگیری جعبه فیوز پژو پارس

راهنمای رنگ فیوزهای پژو پارس

تمام فیوزهای پلاستیکی با آمپراژ (میزان شدت جریان عبوری) عددی نشان داده می‌شوند. آمپراژ بر اساس نوع فیوز و رنگ آن مشخص می‌شود که به شرح زیر است:

%name راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
نقشه جعبه فیوز پژو پارس tu5

راهنمای نقشه جعبه فیوز زیر داشبورد پژو پارس

pars fuse box 1024x616 راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
تصویر جعبه فیوز پژو پارس زیر داشبورد شرکتی – ایساکو

جدول راهنمای فیوزهای پژو پارس

شماره فیوز آمپر نوع اتصال به مدارها
F1 10A تغذیه بعد از سوئیچ رادیو پخش
F1A 10A تغذیه دائم رادیو پخش
F2 5A رله قطع‌کننده کمپرسور- برق بعد از سوئیچ تایمر چراغ سقف- کلید ۳ کاره- تغذیه بعد از سوئیچ یونیت موتور
F3 15A تغذیه بعد از سوییچ مدولاتور ABS- رله‌های فن دور تند
F4 10A چراغ کوچک عقب راست– سیگنال روشنایی رله بازر روشن ماندن چراغها
F5 15A رله فن تهویه- تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند
F6 10A تغذیه ایربگ
F7 20A رله بوق- مه‌شکن جلو- بوق
F8-SHUNT اتصال کوتاه شانت ورودی فیوزهای F15 و F25
F9 5A چراغ‌های کوچک جلو- چراغ کوچک عقب چپ- چراغ نمره عقب
F10 30A شیشــه بالابر عقب- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب
F11 30A MAIN FUSE مربوط به چراغ‌های جلو- نور پایین و نور بالا- رله مه‌شکن جلو- مه‌شکن عقب
F12 10A چراغ دنده عقب- یونیت هشداردهنده موانع عقب- تغذیه بعد از سوئیچ جلو آمپر- تغذیه بعد از سوئیچ سنســور دمای هوای اتاق- تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ- تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار ABS
F13 30A مصرف ندارد
F14 30A مصرف ندارد
F15 15A تغذیه چراغ سقف جلو و عقب- تغذیه یونیت قفل مرکزی- تغذیه یونیت آیینه تاشو- برق دائم تایمر چراغ ســقف- چراغ صندوق عقب- رله صندوق‌پران
F16 20A تغذیه بعد از سوئیچ فندک
F16A 20A تغذیه دائم فندک
F17 10A برق دائم یونیت سیستم تهویه هوشمند- حافظه رادیوپخش
F18 10A مه‌شکن عقب
F19 10A چراغ‌های روشنایی پنل- روشنایی جلو آمپر- روشنایی پنل کلیدهای رادیوپخش- روشنایی سیستم کنترل روی فرمان (MFC)- روشنایی فندک- روشنایی کلید تنظیم آینه برقی
F20 30A صندلی برقی راننده
F21 30A فن سیستم تهویه هوشمند
F22 20A صندلی برقی شاگرد
F23 20A موتور برف پاک‌کن- دســته برف پاک‌کن- تغذیه یونیت برف پاک‌کن و پمپ شیشه‌شوی
F24 30A مصرف ندارد
F25 5A برق دائم جلو آمپر- برق دائم دیاگ
F26 15A یونیت فلاشر- برق دائم پنل کلیدهای رادیوپخش
F27 30A شیشه گــرم‌کن عقب- گرم‌کن آینه‌های جانبی
F28 15A چراغ‌های ترمز- رله شیشــه بالابر جلو- تغذیه بعد از سوئیچ پنل کلیدهای رادیوپخش
F29 30A شیشه بالابر جلو- روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو
F30 15A چراغ نقشه خوان- تغذیه مدار فرمان راهنما- رله روشن ماندن چراغ‌ها- چراغ جعبه داشبورد- رله شیشه بالابر عقب- رله قفل‌کن کودک شیشه بالابر عقب- روشنایی شیشه بالابر عقب- یونیت شیشه بالابر اتوماتیک- آینه برقی
F31 شنت فلزی فیوزهای یدکی
F32 30A فن موتور
F33 30A فن موتور
F34 30A فیوز یدکی
F35 30A فیوز یدکی
F36 مدار اتصال کوتاه تغذیه جعبه فیوز و سوئیچ
F37 مدار اتصال کوتاه تغذیه جعبه فیوز

راهنمای فیوز و رله های داخل محفظه موتور پژو پارس

راهنمای جعبه فیوز و رله های محفظه موتور پژو پارس معمولی

راهنمای تصویری فیوز و رله های داخل محفظه موتور پژو پارس

Motor Fuse راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
جعبه فیوز محفظه موتور

جدول راهنمای فیوزهای داخل محفظه موتور پژو پارس

شماره فیوز شدت جریان عملکرد
1 40A تغذیه برق سوئیچ استارت
2 30A رله مه شکن جلو/بوق
3 40A BCM تغذیه برق رابط سیستم های درونی
4 30A BCM تغذیه برق رابط سیستم های درونی
5 40A فن دور تند
6 30A فن دور کند
7 30A ترمز ABS
8 40A ترمز ABS
9 رزرو
10 20A تغذیه نود جلو
11 15A تغذیه نود جلو
12 30A رله برف پاک کن جلو/عقب و رله پمپ شیشه شوی
13 رزرو
14 30A تغذیه رله دوبل
15 10A تغذیه پمپ سوخت
16 10A تغذیه یونیت موتور
17 رزرو
18 رزرو
19 رزرو
20 رزرو

جدول راهنمای رله های داخل محفظه موتور پژو پارس

شماره رله عملکرد شدت جریان – نوع
RLYa رله کنترل موتور 30A – 1 Contact
RLYb رله پمپ بنزین 30A – 1 Contact
RLY1 رله مه شکن 30A – 1 Contact
RLY2 رله برق 30A – 1 Contact
RLY3 رله برف پاک کن جلو 30A – 2 Contact
RLY4 رله برف پاک کن جلو 30A – 2 Contact
RLY5 رله فن دور تند 40A – 1 Contact
RLY6 رله فن دور کند 30A – 1 Contact
RLY7 رله فن 30A – 2 Contact
RLY8 رله پمپ شیشه شوی 30A – 1 Contact

اگر تصاویر فیوز و رله های خودروی پژو پارس شما از نوع بالایی ها نبود می توانید از جدول زیر راهنمای مدل های دیگر جعبه فیوزهای پژو پارس را دانلود کنید و هر کدام که با ماشین شما مطابقت داشتند از آن استفاده کنید:

راهنمای جعبه فیوز پژو پارس

راهنمای جعبه فیوز پژو پارس فایل دانلود
جعبه فیوز پژو پارس pdf icon png راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
Junction box pdf icon png راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
جعبه فیوز و رله داشبورد pdf icon png راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
جعبه فیوز محفظه موتور pdf icon png راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
جعبه فیوز و رله داخل داشبورد CEC pdf icon png راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
سیستم تجمیع مدارات کنترلی CEC pdf icon png راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
جعبه فیوز و رله داخل محفظه موتور CEC pdf icon png راهنمای کامل نقشه جعبه فیوز پژو پارس
  • Micro2:  این فیوزها هم‌چنین با نام APT یا ATR شناخته می‌شوند و دارای 5 تا 30 آمپر هستند. ابعاد این فیوزها 9.1 میلی‌متر طول، 3.8 عرض و 15.3 ارتفاع است.
  • Micro3 : به ‌عنوان ATL نیز شناخته می‌شود. این فیوزها در ابعاد 14.4×4.2×18.1 میلی‌متر بوده و با 5 تا 15 آمپر کار می‌کنند.
  • LP-Mini / APS /ATT:  فیوزها در ابعاد 10.9×3.8×8.73 میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند و از 2 تا 30 آمپر رتبه‌بندی می‌شوند.
  • Mini / ATM / APM: فیوزها در ابعاد 10.9×3.6×16.3 اندازه‌گیری می‌شوند و از 2 تا 30 آمپر اندازه‌گیری می‌شوند.
  • استاندارد / ATC / ATO / APR / ATS: ابعاد فیوزها در 19.1×5.1×18.5 میلی‌متر است و از 0.5 تا 40 آمپراژ دارند.
  • Maxi / APX : این فیوزها ابعاد بزرگی دارند (29.2 طول×8.5 عرض×34.3 ارتفاع) و آمپراژ آن‌ها از 20 تا 120 است.

آموزش تعویض فیوز پژو پارس

در این بخش از مقاله جعبه فیوز پژو پارس، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزهایی که در جعبه فیوز پژو پارس تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مولتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مولتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مولتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های پژو پارس، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌ کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتر بودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و در نتیجه، آتش‌سوزی شود.

بیشتر بدانید: تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟

نکات مهم در تعویض فیوز ها

ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز پژو پارس را نشان می دهد! آن را تماشا کنید

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها روی آنها نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

استفاده از سیم به جای فیوز

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز پژو پارس، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چرا که شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در پژو پارس

تا این قسمت از مقاله جعبه فیوز پژو پارس مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *